بهانه‌جویی احتمالی آمریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران

کارشناسان بنیاد ضدایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» طی یادداشتی مورخ 14 فروردین 1399 مدعی شده سفارت ایران در سارایوو، اسفند 1398 با نمایندگان شرکت بوسنیایی «آلومینا» برای خرید پودر اکسیدآلومینیم مذاکره داشته‌اند.

♦️ بهانه‌جویی احتمالی آمریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 کارشناسان بنیاد ضدایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» طی یادداشتی مورخ 14 فروردین 1399 مدعی شده سفارت ایران در سارایوو، اسفند 1398 با نمایندگان شرکت بوسنیایی «آلومینا» برای خرید پودر اکسیدآلومینیم مذاکره داشته‌اند. این پودر برای تکمیل میله‌های کنترل در هسته رآکتور کاربرد دارد. اندیشکده «دفاع از دموکراسی‌ها» به دولت آمریکا توصیه می‌کند با هماهنگی سه‌جانبه وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و جامعه اطلاعاتی‌اش از صادرات هر گونه مواد مورد نیاز برای پروژه‌های هسته‌ای از مبادی دولت‌های متحد و نزدیک به غرب اطلاع یابد.

🔷 به نظر می‌رسد با نزدیک‌تر شدن به موعد اولین غروب هسته‌ای در مهر 1399، تلاش آمریکا برای اِعمال نفوذ بر شورای حکام آژانس جهت محکومیت ایران مبنی بر عدول از برجام گسترش یابد تا مستمسکی برای اقناع تروئیکای اروپایی جهت فعال‌سازی مکانیسم ماشه بیابد. به همین منظور احتمال بروز اقدام‌هایی در راستای پرونده‌سازی برای ایران طی ماه‌های آتی وجود دارد تا شورای حکام علیه جمهوری اسلامی تحریک شود.

🔷 دستگاه سیاست خارجی در نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام برای رفع اتهام مذکور می‌تواند به ضمیمه 2 قطعنامه 2231 استناد نماید که با اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همه دولت‌ها حق دارند مواد مورد نیاز برای غنی‌سازی و آب‌سنگین را به ایران بفروشند. علاوه بر این اعلام نماید طبق گام پنجم کاهش تعهدات هیچ‌گونه محدودیت فنی قائل نیست و تمامی فرآیندهای توسعه برنامه هسته‌ای علنی و تحت نظارت‌های آژانس به پیش خواهد رفت.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه