پیشنهادهای گروه بحران برای کاهش تنش ایران و آمریکا در میانه بحران کرونا

«گروه بحران» مستقر در واشنگتن طی گزارشی مورخ 15 فروردین 1399 به بررسی تنش میان ایران و آمریکا در شرایط گسترش کرونا پرداخته است. این گزارش ضمن اذعان به شکست «فشار حداکثری» در وادارسازی ایران به تعدیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای و عقب‌نشینی از مواضع منطقه‌ای این تقابل را بازی با حاصل جمع صفر خوانده‌ است.

♦️ پیشنهادهای گروه بحران برای کاهش تنش ایران و آمریکا در میانه بحران کرونا

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 «گروه بحران» مستقر در واشنگتن طی گزارشی مورخ 15 فروردین 1399 به بررسی تنش میان ایران و آمریکا در شرایط گسترش کرونا پرداخته است. این گزارش ضمن اذعان به شکست «فشار حداکثری» در وادارسازی ایران به تعدیل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای و عقب‌نشینی از مواضع منطقه‌ای این تقابل را بازی با حاصل جمع صفر خوانده‌ است.

🔶 این گزارش با اشاره به تشدید مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، از جمله افول کسب‌وکارها و کاهش درآمدهای دولت در عین کمبود تجهیزات و داروهای لازم، دو پیشنهاد مشخص برای تعدیل تنش‌ها ارائه داده است که در ادامه این دو پیشنهاد مطرح شده و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت:

1- ایران همه زندانیان دوتابعیتی ایرانی‌آمریکایی را آزاد نماید تا به ایالات متحده بازگردند و در مقابل، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز لیست کالاهای بشردوستانه مستثنا از تحریم و تعداد مجوزهای لازم برای شرکت‌های صادرکننده این موارد را گسترش دهد.

2- آمریکا با درخواست وام اضطراری 5 میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول موافقت کند و حتی اگر به دولت ایران برای هزینه‌کرد آن اعتماد ندارد، این مبلغ به عنوان اعتبار کانال سوییس در نظر گرفته شود. ایران نیز در مقابل از گام‌های آتی توسعه برنامه هسته‌ای صرف‌نظر کرده و از نیروهای متحدش در عراق نیز بخواهد حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کنند.

🔷 توازن پیشنهاد اول بستگی به سطح تعلیق تحریم‌های مرتبط با مبادلات کالا از سوی وزارت خزانه‌داری دارد. علاوه بر اینکه شایسته است ایران نیز خواستار آزادی متقابل ایرانیان دربند آمریکا باشد. هم‌چنین انحصار پیشنهاد دوم در کانال سوییس هم تحقیرآمیز و هم فاقد ویژگی تأمین‌کنندگی نیازمندی‌های ایران است. در مورد پیشنهاد دوم با توجه به استقلال نظر گروه‌های مقاومت و با نظر به مواضع این گروه‌ها، هر گونه تغییر در وضعیت عراق منوط به تغییر رویکرد آمریکا و کاهش فشارهای کنونی برای دخالت در امور داخلی آن است.

منبع

(https://www.crisisgroup.org/middle-east-north-africa/gulf-and-arabian-peninsula/iran/b76-flattening-curve-us-iran-tensions)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه