تأسیسات اراک، بهانه جدید آمریکا برای تهدید ایران

♦️تأسیسات اراک، بهانه جدید آمریکا برای تهدید ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔷 ریچارد گلدبرگ، مشاور سابق شورای امنیت ملی آمریکا، طی یادداشتی پیشنهاد داده آمریکا تروئیکای اروپایی را اقناع نماید که اگر خواستار تداوم برجام و عدم فعال‌سازی مکانیسم ماشه است، ایران را وادار به تحدید فعالیت‌ها در تأسیسات هسته‌ای اراک کند، در غیر این‌صورت رژیم صهیونیستی در بمباران این تأسیسات محق است.

🔶 طبق برجام ایران متعهد به بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک به نحوی است که امکان تولید پلوتونیم مورد نیاز برای تسلیحات هسته‌ای را نداشته باشد. چین و بریتانیا مسئول این پروژه هستند و به همین دلیل دولت آمریکا به محوریت وزارت خزانه‌داری شرکت‌های خارجی فعال در این پروژه را از تحریم‌ها معاف می‌کند.

🔶 ولی برخی در دولت آمریکا با محوریت وزارت خارجه این کشور معتقد است ایران پس از پایان غروب‌های برجام می‌تواند به طراحی قبلی رآکتور برگردد و تنها گزینه به‌اصطلاح اطمینان‌بخش را تعطیلی تأسیسات اراک می‌دانند. در این خصوص پیشنهادات زیر می‌تواند مد نظر قرار بگیرد:

1- توقف بازطراحی رآکتور اراک: ایران به استناد گام پنجم کاهش تعهدات و الغای همه محدودیت‌های فنی برجام می‌تواند بازطراحی رآکتور اراک را تا رفع فشارهای آمریکا به حالت تعلیق درآورد.

2- افزایش فعالیت‌های فردو: با توجه به نگرانی آمریکا از تأسیسات فردو که برخلاف مراکز بوشهر، نطنز و اراک به راحتی در تیررس حمله نظامی قرار ندارد، توسعه برنامه هسته‌ای در این تأسیسات می‌تواند پیام واضحی منتقل کرده و موازنه را تا حدی به نفع ایران تغییر دهد.

3- مانور بازدارندگی نظامی: گرچه احتمال حمله مستقیم رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران پایین است ولی برگزاری مانورهایی با هدف نمایش قاطعیت پاسخ ایران به هرگونه تعرضی می‌تواند مفید باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه