جنوب یمن و تشدید اختلافات متحدین

اینروزها اختلافات ریاض-ابوظبی در جنوب یمن بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند و به‌رغم تلاش طرفین برای مدیریت و سرپوش گذاشتن بر آن اما، بعضا به تقابل‌های سخت مستقیم و غیر مستقیم هم رسیده است

🔹جنوب یمن و تشدید اختلافات متحدین

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻اینروزها اختلافات ریاض-ابوظبی در جنوب یمن بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند و به‌رغم تلاش طرفین برای مدیریت و سرپوش گذاشتن بر آن اما، بعضا به تقابل‌های سخت مستقیم و غیر مستقیم هم رسیده است:

🔸سیاست امارات برای دور زدن توافق عدم تقابل مستقیم با انصارالله و نیز عدم قرارگیری در برابر طرح‌های ریاض، فعال‌سازی بازوهای سیاسی-نظامی وابسته به خود در جنوب یمن است که اخیرا با دریافت دستور کارهای ویژه، تحرکات آن‌ها تشدید شده است.

🔸انشقاق برخی گردان‌های نظامی دولت مستعفی در سقطری و أبین و انضمام به شورای انتقالی را باید نمونه‌ عینی تلاش غیر مستقیم ابوظبی در بهره‌‌گیری از مشکلات مالی نیروهای نزدیک به عربستان و تطمیع آن‌ها در راستای دامن زدن به ضعف و شکنندگی هر چه بیشتر دولت مستعفی دانست.

🔸افزایش دامنه تقابل‌های نظامیِ مزدوران سعودی-اماراتی در أبین، عدن و سقطری سبب شده تا اماراتی‌ها به طارق صالح برای انتقال تک‌تیرانداز و تجهیزات سنگین و نیمه سنگین از المخاء به عدن و حمایت از شورای انتقالی مأموریت ویژه بدهند.

🔸وزنه معادلات میدانیِ جنوب یمن در پرتو مشکلات مالی نیروهای وابسته به عربستان و انشقاق و اعتراضات روزافزون میان آن‌ها به‌طور محسوسی به نفع امارات در حال تغییر است. این امر هر چند امکان پرده پوشی و بازی غیر مستقیم امارات را تقویت می‌کند اما، سعودی‌ها را به مداخله مستقیم نظامی و تقابل با مطالبات مردم و گروه‌های جنوبی سوق می‌دهد که تبعات منفی گریزناپذیری در پی خواهد داشت.

🔸حضور محدود و محروم کننده ریاض با ایجاد پایگاه‌های نظامی متعدد، محاصره بنادر بلحاف و نشطون در شبوه و المهره، غارت منابع نفت و گاز، ترور، بازداشت و شکنجه مخالفین یمنی در زندان‌های مخفی امارات، منازعه مداوم گروه‌های شبه‌نظامی، مشکلات روز افزون و دامن‌گیر اقتصادی و معیشتی، بیش از هر زمان دیگری جنوبی‌ها را به عبور از واگرایی‌ احساسی و همراهی با رویکرد انسانی، مردم‌مدار و استقلال‌طلبانه انصارالله ترغیب خواهد کرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه