پیوندهای رژیم صهیونیستی با قطر و کمک‌ها به غزه

اخیراً دولت قطر از ارائه کمک ۱۵۰ میلیون دلاری به مردم غزه با هدف کاهش رنج و مشکلات فلسطینیان و کمک به آن‌ها جهت مقابله با ویروس کرونا خبر داد؛ بنا به گزارش منابع قطری امیر این کشور دستور داده است این کمک مالی طی ۶ ماه آینده به غزه ارسال شود.

♦️پیوندهای رژیم صهیونیستی با قطر و کمک‌ها به غزه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻اخیراً دولت قطر از ارائه کمک ۱۵۰ میلیون دلاری به مردم غزه با هدف کاهش رنج و مشکلات فلسطینیان و کمک به آن‌ها جهت مقابله با ویروس کرونا خبر داد؛ بنا به گزارش منابع قطری امیر این کشور دستور داده است این کمک مالی طی ۶ ماه آینده به غزه ارسال شود. در این خصوص نکاتی وجود دارد:

🔸 قطر از سال 2018، به عنوان بخشی از توافق با اسرائیل برای حفظ آرامش در غزه، مبالغی را به غزه می‌فرستاده است. در حالیکه قطر در سایه شیوع کرونا دوباره با ارسال کمک به غزه خود را به عنوان حامی اصلی فلسطینی ها معرفی می‌کند سوالاتی درباره ماهیت این کمک‌ها، اهداف قطر و پیوندهای این کشور با رژیم صهیونیستی مطرح می شود.

🔸 در دهه 1990 قطر یکی از کشورهایی بود که ماموریت دیپلماتیک در اسرائیل باز کرد و اجازه داد این رژیم در قطر یک دفتر تجاری باز کند. با شروع انتفاضه دوم این روابط تعلیق شد و نوعی بی اعتمادی میان آنها شکل گرفت. با حمایت قطر از گروه‌های اخوانی در تحولات موسوم به بهار عربی نیز این بی‌اعتمادی بیشتر شد.

🔸 اما سال‌های اخیر، روابط قطر با اسرائیل رو به گرمی نهاده است و این کشور تبدیل به میانجی اصلی رژیم صهیونیستی و حماس شده است. این امر تا حدود زیادی نتیجه سه عامل زیر بوده است:

1️⃣ حضور رهبران حماس در قطر پس از ترک سوریه

2️⃣ قطع روابط قطر با عربستان و امارات و نیاز این کشور به خروج از انزوای منطقه‌ای و بهبود تصویر خود در آمریکا

3️⃣ نیاز رژیم صهیونیستی به یک میانجی برای برگرداندن ارامش در مرزهای نوار غزه

🔸 اما تناقض سیاست خارجی قطر و حمایت آن از گروه‌های اخوانی با مطلوبیت‌های اسرائیل در منطقه چگونه همکاری و هماهنگی‌های کنونی آنها را توجیه می‌کند؟

✅ برخلاف ظاهر، توجیه اصلی، این نگاه دولت نتانیاهو است که مسئله فلسطین دیگر در دستورکار نیست و بدون حل آن، عادی‌سازی روابط با بیشتر کشورهای عربی قابل دستیابی است. پول قطر در نگاه رژیم صهیونیستی در واقع تداوم حاکمیت دوگانه و تضعیف اتحاد فلسطینی‌ها و در راستای سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه