تشدید شکاف میان دولت ملی و اقتدار محلی در ترکیه

تصمیمات شتاب‌زده دولت ترکیه در مدیریت بحران کرونا احتمال سلب اعتماد عمومی از دولت در مهار بحران‌ها را افزایش داده است و در مقابل، مقامات محلی از جمله شهرداری‌ها در این فضا امکان تحرک بیشتری خواهند یافت.

♦️ تشدید شکاف میان دولت ملی و اقتدار محلی در ترکیه

❇️ تصمیمات شتاب‌زده دولت ترکیه در مدیریت بحران کرونا احتمال سلب اعتماد عمومی از دولت در مهار بحران‌ها را افزایش داده است و در مقابل، مقامات محلی از جمله شهرداری‌ها در این فضا امکان تحرک بیشتری خواهند یافت. نشریه فارن پالیسی در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است.

❇️ پس از ناکامی هفته گذشته دولت در برقراری قرنطینه 48 ساعته و استعفای وزیر کشور، برنامه قرنطینه دیگری برای هفته جاری برنامه‌ریزی شد. به نظر می‌رسد دولت از وحشت عمومی هفته گذشته درس گرفته باشد اما تبعات تصمیمات شتاب‌زده در جریان بحران کرونا می‌تواند در آینده برای رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه گران تمام شود.

❇️ اکنون شهرداران محلی مخالف دولت به دنبال انجام اقدامات مستقل از دولت برای مهار بحران هستند. اکرم امام‌اوغلو شهردار استانبول و عضو حزب خلق جمهوری‌خواه درخواست اجرای قرنطینه در سطح شهر کرده است که با عدم اعتنای دولت اردوغان مواجه شده است. در سایر شهرها نیز شهرداران به اقداماتی مشابه دست زده‌اند اما دولت مرکزی از دادن اختیارات و منابع مالی گسترده به آنها خودداری کرده است.

❇️ اگر مقامات محلی در مدیریت بحران فعلی موفق ظاهر شوند این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2023 باشد. از امام‌اوغلو به عنوان گزینه رقابت با اردوغان نام برده می‌شود و بحران کرونا می‌تواند سکوی پرشی برای وی باشد.

منبع

(https://foreignpolicy.com/2020/04/17/erdogan-turkey-coronavirus-relief-politics-akp-chp-brother-tayyip-soup-kitchen/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه