نگرانی‌ها از موج جدید بیکاری در روسیه پس از بحران کرونا

روسیه در دوران بیست‌ساله زمامداری ولادیمیر پوتین، تجربه موفقی از ثبات مالی را پشت سر گذاشته است. آلکسی کوردین وزیر دارایی این کشور در مدت مسئولیت خود بدهی‌های مالی دولت را کاهش داده و اقتصاد روسیه را در دوره‌هایی از فروپاشی نجات داده است.

♦️نگرانی‌ها از موج جدید بیکاری در روسیه پس از بحران کرونا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸روسیه در دوران بیست‌ساله زمامداری ولادیمیر پوتین، تجربه موفقی از ثبات مالی را پشت سر گذاشته است. آلکسی کوردین وزیر دارایی این کشور در مدت مسئولیت خود بدهی‌های مالی دولت را کاهش داده و اقتصاد روسیه را در دوره‌هایی از فروپاشی نجات داده است.

🔸در حالی‌ که روسیه به کمک ذخایر ارزی خود آمادگی بیشتری نسبت به بسیاری از کشورهای جی 20 برای مقابله با رکورد اقتصادی ناشی از ویروس کرونا دارد اما کوردین معتقد است که سطح بیکاری در روسیه می‌تواند افزایش قابل توجهی ‌یابد.

🔸این پیش‌بینی باعث شده که بسیاری از ناظران خطر بازگشت به مشکلات اقتصادی دهه ۱۹۹۰ میلادی را یادآور شوند. طبق پیش‌بینی‌های صورت پذیرفته، طی دوره بحران کرونا رقم بیکاری در روسیه می‌تواند از ۲/۵ میلیون نفر به ۸ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

🔸بحران کرونا تبعات بسیاری برای اقتصاد جهانی در برداشته است که روسیه نیز متأثر از آن است. برخی از عواملی را که می‌تواند سبب مشکلات اقتصادی برای روسیه شود به صورت زیر می‌توان ذکر کرد:

1️⃣ کاهش شدید بهای نفت در ماه‌های اخیر که طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

2️⃣ کاهش شدید سفرها و رکود صنعت گردشگری که روسیه هم از این قاعده مستثناء نبوده است.

3️⃣ به ‌تبع این شرایط، فعالیت خطوط هوایی هم دچار رکود بی‌سابقه‌ای شده که این مسئله به خطوط هوایی روسیه نیز تسری یافته است.

4️⃣ رکود بازار بورس روسیه همچون بسیاری از بازارهای جهانی یکی از دیگر از موارد بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا است.

🔸 این عوامل موجب ایجاد نگرانی از موج جدید بیکاری در روسیه و تکرار مشکلات اقتصادی دهه ۱۹۹۰ است. در دهه ۱۹۹۰ بحران اقتصادی چالش‌های فراوانی نظیر بیکاری و بدهی سنگین مالی برای دولت روسیه ایجاد کرد و معضلات اجتماعی را نیز پدید آورد که تا سالیان متمادی دامن‌گیر جامعه روسیه بوده است.

🔸 اما نکته‌ای که می‌تواند برای روسیه مایه امیدواری باشد، این است که کرملین در دوران زمامداری پوتین تجارب موفقی در کنترل و مهار بحران‌های اقتصادی داشته که مدیریت بحران اقتصادی سال ۲۰۱۴ پس از اعمال تحریم‌ها از سوی کشورهای غربی بر سر مسئله اوکراین یکی از این موارد است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه