ساخت گذرگاه تجاری بین سوریه و ترکیه

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به جزئیات ساخت و بازگشایی یک گذرگاه تجاری مرزی بین شهر رأس العین سوریه و استان شانلی اورفای ترکیه پرداخته است که نشان از برنامه‌های جدید ترکیه در این منطقه اشغالی دارد. رأس العین در 78 کیلومتر شمال غرب الحسکه واقع شده که پس از عملیات چشمه صلح در اختیار نیروهای مورد حمایت ترکیه قرار گرفت.

♦️ساخت گذرگاه تجاری بین سوریه و ترکیه

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به جزئیات ساخت و بازگشایی یک گذرگاه تجاری مرزی بین شهر رأس العین سوریه و استان شانلی اورفای ترکیه پرداخته است که نشان از برنامه‌های جدید ترکیه در این منطقه اشغالی دارد. رأس العین در 78 کیلومتر شمال غرب الحسکه واقع شده که پس از عملیات چشمه صلح در اختیار نیروهای مورد حمایت ترکیه قرار گرفت.

🔶 رئیس شورای محلی رأس العین در گفت‌وگو با المانیتور درباره ساخت این گذرگاه گفته است: «درخواست ساخت این گذرگاه از سوی شورای محلی رأس العین به دولت ترکیه ارائه شد و پس از آن، کمیته‌ای از طرف شهرداری شانلی اورفا ساخت جاده اصلی و ساختمان‌های این گذرگاه را بر عهده گرفت. این گذرگاه مرزی پیش از عید فطر آینده آماده بهره‌برداری خواهد بود».

🔶 وی درباره هدف ساخت این گذرگاه مرزی به المانیتور می‌گوید: «هدف اصلی ساخت این گذرگاه، تأمین نیازهای غذایی، کشاورزی و صنعتی منطقه است که با افتتاح آن، محاصره رأس العین از سوی نیروهای PYD و ارتش سوریه نیز شکسته می‌شود. البته این گذرگاه تا زمانی که دروازه مرزی اصلی رأس العین به ترکیه در مدت دو سال آینده افتتاح شود، موقتی است».

🔶 مدیر دفتر رسانه‌ها در شورای محلی رأس العین نیز در گفت‌وگو با المانیتور معتقد است افتتاح گذرگاه مرزی رأس العین با ترکیه، تراکم و شلوغی گذرگاه تل ابیض با ترکیه را کاهش خواهد داد.

🔶 این گزارش سپس از قول یکی از مدیران رسانه‌های نزدیک به مخالفان در تل ابیض، ایجاد اشتغال را از اهداف راه‌اندازی گذرگاه مرزی با ترکیه دانسته و می‌افزاید: «صادرات گندم، پنبه و جو به ترکیه که از طریق این گذرگاه صورت خواهد گرفت، برای کشاورزان درآمد مناسبی خواهد داشت».

🔶 وزیر اقتصاد و دارایی دولت خودخوانده مخالفان در تل ابیض هم در گفت‌وگو با المانیتور بیان می‌کند: «جابه‌جایی کالا در مسافت 120 کیلومتری رأس العین تا تل ابیض پرهزینه است و بازگشایی این گذرگاه مرزی می‌تواند هزینه نقل و انتقال کالا را کاهش دهد».

✅ در مجموع روند تحولات سوریه در روزها و هفته‌های اخیر، ازجمله افزایش پست‌های دیدبانی و تلاش آنکارا برای بازآرایی ترکیب گروه‌های مورد حمایت خود در ادلب و حملات پراکنده به ارتش سوریه در اطراف مناطق عملیات چشمه صلح در شرق فرات، نشان می‌دهد آنکارا احتمالاً به دنبال اجرای سناریوی جدیدی در سوریه است.
آیا آرامش نسبیِ کنونی در سوریه، پایان می‌یابد؟

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/04/syria-opposition-ras-al-ain-trade-crossing-border-turkey.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه