مقایسه بودجه نظامی و هزینه‌های کرونا در ایران به روایت نشنال‌اینترست

متیو پتی، گزارشگر نشنال‌اینترست طی یادداشتی مورخ 20 فروردین 1399 با اشاره به میزان بودجه اختصاصی ایران برای مقابله با اپیدمی کرونا، ادعای دولت آمریکا مبنی بر اینکه ایران بودجه نیازهای ضروری‌ داخلی را صرف برنامه‌های منطقه‌ای‌اش کرده، به چالش کشیده است.

♦️ مقایسه بودجه نظامی و هزینه‌های کرونا در ایران به روایت نشنال‌اینترست

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 متیو پتی، گزارشگر نشنال‌اینترست طی یادداشتی مورخ 20 فروردین 1399 با اشاره به میزان بودجه اختصاصی ایران برای مقابله با اپیدمی کرونا، ادعای دولت آمریکا مبنی بر اینکه ایران بودجه نیازهای ضروری‌ داخلی را صرف برنامه‌های منطقه‌ای‌اش کرده، به چالش کشیده است.

🔸 طبق این گزارش، سازمان برنامه‌وبودجه در بسته مقابله با کرونا بیش از 12 میلیارد دلار به تأمین نیازهای بهداشتی و پزشکی و 7 میلیارد دلار به تأمین نیازهای معیشتی اختصاص داده که مجموعاً از 16 میلیارد دلار یعنی رقم ادعایی وزارت خارجه آمریکا برای برنامه منطقه‌ای ایران طی سال‌های 2012 تا 2018 بیشتر است. هم‌چنین سهم وزارت بهداشت در لایحه نهایی بودجه سال 1399 معادل 18 میلیارد دلار و بیشتر از بودجه 12 میلیارد دلاری حوزه نظامی و دفاعی است.

✅ بخش مهمی از کارزار «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران فشار رسانه‌ای است که نمونه بارز آن در توییت‌های ترامپ یا مصاحبه‌های مایک پمپئو و برایان هوک مشاهده می‌شود. ایران در راستای تقویت موضع دیپلماسی عمومی در این نبرد، می‌تواند با تشریح اقدامات اقتصادی و اجتماعی سیستم مدیریتی در مقابله با کرونا و تبیین دقیق‌تر مبالغ هزینه‌شده در این حوزه، جنگ روانی آمریکا علیه نخبگان سیاسی و افکار عمومی را تا حدی خنثی ساخته و توجهات را به بودجه هنگفت نظامی آمریکا و در مقابل، کاستی‌های این کشور در مواجهه با کرونا جلب نماید.

منبع

(https://nationalinterest.org/blog/buzz/how-much-does-iran-actually-spend-coronavirus-141932)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه