توافق ائتلاف در رژیم صهیونیستی و بی‌ثباتی جدید در منطقه

17 ماه پس از فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی و پس از برگزاری سه دور انتخابات اکنون نتانیاهو و گانتز برای تشکیل کابینه ائتلافی با مکانیزم چرخش در نخست‌وزیری به توافق رسیدند. توافقی که برخی معتقدند پس از انتخابات اول می‌توانست حاصل شود.

♦️توافق ائتلاف در رژیم صهیونیستی و بی‌ثباتی جدید در منطقه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻 17 ماه پس از فروپاشی کابینه رژیم صهیونیستی و پس از برگزاری سه دور انتخابات اکنون نتانیاهو و گانتز برای تشکیل کابینه ائتلافی با مکانیزم چرخش در نخست‌وزیری به توافق رسیدند. توافقی که برخی معتقدند پس از انتخابات اول می‌توانست حاصل شود.

🔸اگرچه اکنون توافق انجام شده است، اما برخی از بندهای آن بحث‌انگیز است، برخی از دیگر بندها قبل از این که کابینه تشکیل شود نیاز به تصویب کنست دارد و برخی نیز ممکن است مورد اشکال دادگاه عالی واقع شود. این بندها شامل تعداد وزرا، قانون نوروژی (کنار رفتن یک وزیر و جایگزین شدن یک نفر از حزب خود او )، کمیته انتصاب قضات، دو اقامتگاه رسمی و برگزاری انتخابات جدید در صورت عدم اجازه دادگاه عالی به نخست‌وزیر شدن نتانیاهو می‌باشد.

🔸اختلاف بر سر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، بزرگترین مسئله برای تشکیل کابینه ائتلافی بود. نتانیاهو دنبال یک جدول زمانی برای ضمیمه سازی یک‌جانبه بود اما گانتز اعتقاد داشت که ضمیمه‌سازی باید با هماهنگی مصر، اردن و فلسطینی‌ها صورت بگیرد و مخالف ضمیمه‌سازی یک‌طرفه بود. اکنون گانتز موافقت کرده است که نتانیاهو می‌تواند در ژوئیه این موضوع را در کابینه و کنست به رأی بگذارد و البته تنها با موافقت دولت آمریکا قابل‌اجرا خواهد بود.

🔸با این اوصاف، برخلاف این ادعا که ضمیمه‌سازی صرفاً یک وعده انتخاباتی از سوی نتانیاهو بوده است این رژیم عملاً در حال برداشتن گام‌هایی برای الحاق رسمی شهرک‌ها و دره اردن است که قطعاً به بی‌ثباتی‌ها در منطقه غرب آسیا دامن خواهد زد.

🔸چنین اقدامی علاوه بر این که همکاری رژیم صهیونیستی با تشکیلات خودگردان، اردن، مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس را تضعیف می‌کند تهدید معاهده صلح اسرائیل- اردن و تضعیف عناصر به اصطلاح میانه‌رو را در دنیای عرب به دنبال خواهد داشت.

✅ آنچه این تهدیدات را برای رژیم صهیونیستی کم اهمیت جلوه می‌دهد سابقه حرکت برخی کشورهای عربی در جهت عادی‌سازی روابط و همکاری امنیتی با این رژیم است که نتانیاهو را به این نتیجه رسانده است که مسئله فلسطین دیگر تاثیری بر روابط با این کشورها ندارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه