اقتدارگرایی یا جنگ داخلی، گزینه‌های آمریکا برای مقابله با ایران در عراق

روئل مارک گرخت کارشناس سابق سیا در حوزه غرب آسیا طی یادداشتی در پایگاه تحلیلی محافظه‌کار دیسپچ به بررسی تقابل دولت ترامپ با ایران پس از ترور سردار سلیمانی پرداخته است.

♦️ اقتدارگرایی یا جنگ داخلی، گزینه‌های آمریکا برای مقابله با ایران در عراق

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 روئل مارک گرخت کارشناس سابق سیا در حوزه غرب آسیا طی یادداشتی در پایگاه تحلیلی محافظه‌کار دیسپچ به بررسی تقابل دولت ترامپ با ایران پس از ترور سردار سلیمانی پرداخته است. وی معتقد است که شهید سلیمانی به عنوان نماد تلفیقی از روحیه ملی‌گرایی و آرمان‌گرایی شیعی، چهره‌ای کاریزماتیک به شمار می‌رفت و فقدان او مخالفان جبهه مقاومت در سوریه و به ویژه عراق را جسورتر کرده است.

🔸 نویسنده معتقد است که این بهترین فرصت جهت واردکردن ضربه‌ای جدی به برنامه منطقه‌ای ایران است. به ویژه که می‌تواند شکست «فشار حداکثری» علیه برنامه هسته‌ای را نیز تا حدی به حاشیه ببرد. او دو سناریو پیشنهاد می‌کند:

1️⃣ استقرار دولتی اقتدارگرا در عراق که گروه‌های مقاومت را در ارتش مضمحل و خلع سلاح کند.

2️⃣ در صورت شکست سناریوی فوق، آمریکا نیروهای زمینی‌اش را به تدریج از عراق خارج نماید و سپس بخشی از گروه‌های سیاسی کرد و اهل سنت مخالف ایران را مسلح و برای مقابله با مقاومت در عراق تجهیز کند تا با پشتیبانی هوایی آمریکا گروه‌های مقاومت را حذف کنند و اگر آمریکا حاضر به این ریسک نیست، می‌تواند وظیفه پشتیبانی هوایی را به رژیم صهیونیستی واگذار کند که به ‌زعم نویسنده تجربه موفقی در این زمینه در سوریه داشته است.

✅ تثبیت دولت در عراق با اجماع گروه‌ها و مرجعیت شیعی و دیگر گروه‌های سیاسی می‌تواند سناریوهای آمریکایی را با شکست مواجه سازد. در عین حال، لزوم دیپلماسی فعال در عراق با هدف هشدار نسبت به تبعات نامطلوب جنگ داخلی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

منبع

(https://thedispatch.com/p/iran-vs-trump-suleimanis-legacy-and)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه