جبهه مأرب؛ تفاوت در هنر بکارگیری استراتژی واحد

گرچه استراتژی انصارالله در جبهه مأرب یعنی دور زدن و محاصره پایگاه‌های نظامی متعدد و مجهزِ ائتلاف سعودی به‌عنوان دژ دفاعی مأرب، رسیدن به دروازه‌های این شهر استراتژیک و محاصره آن را به تأخیر انداخت، اما ضریب موفقیتِ استراتژی مزبور با هزینه‌های مادی و انسانی کمتر را به مراتب افزایش داد

🔹جبهه مأرب؛ تفاوت در هنر بکارگیری استراتژی واحد

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻گرچه استراتژی انصارالله در جبهه مأرب یعنی دور زدن و محاصره پایگاه‌های نظامی متعدد و مجهزِ ائتلاف سعودی به‌عنوان دژ دفاعی مأرب، رسیدن به دروازه‌های این شهر استراتژیک و محاصره آن را به تأخیر انداخت، اما ضریب موفقیتِ استراتژی مزبور با هزینه‌های مادی و انسانی کمتر را به مراتب افزایش داد:

🔸انصارالله از یکسو با رسیدن به مجزر و صرواح در غرب مأرب، بخشی از نیروهای ائتلاف را درگیر این جبهه کرد تا سرعت پیشروی در جبهه شمال و شمال غرب مأرب را افزایش دهد. موضوعی که هم‌زمان توسط ائتلاف سعودی نیز دنبال شد؛ انتقال گسترده سلاح و تجهیزات به جبهه اصلی و تشدید نبردها در جبهه ضالع، البیضاء، تعز، ملاحیط و جوف با هدف بر هم زدن تمرکز عملیاتی انصارالله و معکوس کردن پیشروی آن به‌سمت مأرب.

🔸انصارالله پس از تسلط بر پایگاه اللبنات و زیر آتش بردن پایگاه الکنایس، مسیر پایگاه الرویک را از طریق بلندیهای علم الأبیض و علم الأسود در پیش گرفت تا از آتش پشتیبانی هوایی سعودی‌ها در امان بماند. قطع مسیر پشتیبانی نیروهای ائتلاف سعودی، تنگ کردن حلقه محاصره، کاهش قدرت مانور و مقاومت برخی از پایگاه‌های ائتلاف مانند الکنایس و ماس و اجبار به تخلیه و عقب‌نشینی به‌سمت پایگاه‌های تداوین و صحن‌الجن در ورودی مأرب از جمله مزایای این استراتژی بود که تخلیه و عقب‌نشینی‌ از پایگاه ماس بر درستی آن صحه گذاشت. چرا که توان تاب‌آوری در برابر فشارهای وارده از سه جهت مختلف و در باریکه‌ای محاصره شده را از دست دادند.

🔸نیروهای ائتلاف سعودی به‌رغم انتقال گسترده نیرو و تجهیزات به جبهه مارب و پشتیبانی مستمر هوایی از دژ دفاعی این شهر، در عمل اما هنر بکارگیری موفقِ استراتژی مشابه را به انصارالله باخته است. شاید دلیل سردرگمی ائتلاف سعودی در نحوه چینش انسانی- تجهیزاتی خود در دیگر جبهه‌های پیرامونی مارب نیز همین باشد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه