اعلام خودمختاری در اوضاع آشفته جنوب یمن

اعلام خودمختاری استان‌های جنوبی یمن توسط شورای انتقالی که شنبه شب و پس از سفر عیدروس الزبیدی به ابوظبی اتفاق افتاد، پرده جدیدی از کودتای امارات علیه توافق‌ ریاض و پیامدهای منفی حاکمیت وابسته و مدیریت جزیره‌ای و ناکارآمد آن در جنوب یمن را به نمایش می‌گذارد

♦️اعلام خودمختاری در اوضاع آشفته جنوب یمن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻اعلام خودمختاری استان‌های جنوبی یمن توسط شورای انتقالی که شنبه شب و پس از سفر عیدروس الزبیدی به ابوظبی اتفاق افتاد، پرده جدیدی از کودتای امارات علیه توافق‌ ریاض و پیامدهای منفی حاکمیت وابسته و مدیریت جزیره‌ای و ناکارآمد آن در جنوب یمن را به نمایش می‌گذارد:

🔸مسئولیت‌پذیری و آمادگی دولت نجات ملی(صنعا) برای مدیریت شرایط مختلف سیاسی، امنیتی و اجتماعی، تفاوتِ حاکمیت مستقل، فراگیر و کارآمدِ شمال با حاکمیت عاریتی، وابسته و ملوک الطوایفی جنوب یمن را نمایان ساخته است. تفاوت ملموس در نحوه تعامل طرفین با سیل اخیر یمن و خسارات ناشی از آن شاهد این مدعاست. قطع برق، آشفتگی اوضاع خدماتی – بهداشتی، سرگردانی و بی‌پناهی ساکنان جنوب در حالی اتفاق افتاده است که دولت مستعفی و شورای انتقالی ضمن برخورداری از حمایت خارجی، درآمدهای نفت و گاز و بنادر یمن را نیز در اختیار دارند.

🔸شورای انتقالی وابسته به امارات هرچند تحت فشار به توافق ریاض تن داد، اما در عمل ثابت کرد که آن را نه ابزار مشروعیت بخشی به دولت مستعفی منصور هادی که فرصتی برای تسهیل و تحقق هدف غایی خود یعنی استقلال جنوب یمن تفسیر کرده است. ممانعت از ورود مقامات دولت مستعفی به عدن، تلاش برای خارج کردن برخی بنادر و شهرهای ساحلی از کنترل دولت مستعفی و ترغیب نیروهای آن به جدایی و پیوستن به شورای انتقالی در همین راستا قابل تحلیل است.

🔸قضاوت قطعی درباره هماهنگی ابوظبی-ریاض برای تضعیف و حذف حزب اصلاح از چرخه قدرت سخت است. هرچند برخی‌ها چراغ سبز به شورای انتقالی و احتمال رها شدن حزب اصلاح در جبهه مأرب را تقویت کننده این مدعا در روزهای آتی می‌دانند.

🔸صف‌بندی‌های سیاسی جنوب و تقابل نظامی دولت مستعفی با شورای انتقالی در کنار سوء مدیریت و تزلزل شدید پایگاه مردمی آنان، به نفع انصارالله بوده، موضع نظامی و پایگاه مردمی آن را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه