گزارش جدید آمریکا از میزان پایبندی به توافقات کنترل تسلیحات

اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در یادداشتی به بررسی گزارش کنترل تسلیحات سال 2020 وزارت خارجه آمریکا پرداخته است. تمرکز اصلی گزارش بر روسیه و چین استوار بوده است.

♦️گزارش جدید آمریکا از میزان پایبندی به توافقات کنترل تسلیحات

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در یادداشتی به بررسی گزارش کنترل تسلیحات سال 2020 وزارت خارجه آمریکا پرداخته است. تمرکز اصلی گزارش بر روسیه و چین استوار بوده است.

🔸 بر این اساس گزارش کنترل تسلیحات 2020 در مورد نگرانی‌های آمریکا از فعالیت‌های روسیه تفاوت چندانی با گزارش‌های پیشین ندارد و در گزارش‌های قبل نیز نگرانی‌های آمریکا در خصوص پیروی و تبعیت روسیه از توافقات کنترل تسلیحات و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای مطرح شده بود.

🔸در یادداشت اندیشکده آمریکایی آمده است: «ایالات‌متحده تا سال 2014 ارزیابی کرده بود که روسیه با داشتن موشک‌های کروز زمین‌پرتاب و پرتابگرهای مرتبط با این موشک‌ها با برد 500 تا 5500 کیلومتر، در حال نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد (INF) است. با استناد به این نگرانی‌ها، آمریکا در تاریخ 2 آگوست 2019 از این پیمان کناره‌گیری کرد.»

🔸 در ادامه آمده است: «گزارش پایبندی سال 2020 نشان می‌دهد که روسیه و چین برخی از آزمایش‌های هسته‌ای را انجام داده‌اند که باعث ایجاد بازده هسته‌ای شده است که مطابق استاندارد آمریکا مبنی بر بازده صفر نیست. در ماه می 2019، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا رابرت اشلی گفت: ایالات‌متحده معتقد است که احتمالاً روسیه به استاندارد بازده صفر مربوط به آزمایش هسته‌ای پایبند نیست.»

🔸 همچنین این گزارش مدعی است که روسیه و احتمالاً چین آزمایش‌های فوق بحرانی و (اصطلاحاً) بازده پایین را برای پشتیبانی از توسعه تسلیحات هسته‌ای و مدیریت ذخایر خود انجام داده‌اند. عدم توافق در مورد بازده صفر و نحوه راستی‌آزمایی آن، مرکز بحث درباره تصویب پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای (CTBT) است و یکی از دلایلی است که موجب شده هنوز این توافق در سنای آمریکا به نصویب نرسد.

✅ به نظر می‌رسد هدف دولت آمریکا از ارائه چنین گزارش‌هایی این باشد که با اتهام‌زنی به رقبای جهانی خود بهانه‌ای جهت تخطی از تعهدات به وجود آورد. چنانکه از رهگذر گزارش‌هایی در خصوص پیمان منع موشک‌های میانبرد چنین رفتار کرد و داشتن موشک‌های با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای با برد 500 تا 5500 کیلومتر از جانب روسیه را دلیلی برای خروج خود از این پیمان تلقی نمود.

منبع

(https://www.csis.org/analysis/decoding-latest-us-report-arms-control-are-russia-and-china-really-cheating)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه