تداوم ریاست جمهوری ترامپ مطلوب چین و روسیه است؟

به گفته بسیاری از ناظران اقدامات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از جهات مختلف به زیان هژمونی ادعایی این کشور بوده است.

♦️تداوم ریاست جمهوری ترامپ مطلوب چین و روسیه است؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 به گفته بسیاری از ناظران اقدامات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از جهات مختلف به زیان هژمونی ادعایی این کشور بوده است. تغییرات مداوم و پی‌درپی در سطح کارگزاران ارشد دولت آمریکا، تصمیمات یک‌باره و خلق‌الساعه، حرکات پاندولی در عرصه سیاست خارجی، عدم پایبندی به توافقات و نهادهای بین‌المللی، سردرگمی در مبارزه با بحران کرونا، تصویر یک بازیگر غیرمسئول، مخرب و ناکارآمد را از این کشور ترسیم کرده است.

🔸 این نکته همان سناریویی است که موردنظر رقبای جهانی آمریکا است و تداوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا می‌تواند از جهات مختلف به سود این رقبا باشد. آمریکا امروزه حتی برای متحدین نزدیک خود نیز غیر قابل ‌اعتماد شده و این موضوع موجب تزلزل ائتلاف‌ سنتی کشورهای غربی شده است.

🔸 این عدم اعتماد را می‌توان ناشی از رفتار ترامپ در خصوص نهادها و توافقات بین‌المللی دانست. ازجمله این موارد می‌توان به خروج از توافق برجام و پیمان پاریس، خروج از سازمان یونسکو، تهدید به خروج از سازمان تجارت جهانی و اخیراً قطع بودجه حمایتی سازمان بهداشت جهانی از سوی آمریکا اشاره کرد.

🔸 بر اساس نظریه ثبات هژمونیک کشوری که می‌خواهد به‌عنوان قدرت هژمون در محیط بین‌الملل شناسایی شود، باید کالاها و خدماتی را به‌صورت رایگان برای سایر کشورها فراهم کرده و به تعبیری سواری مجانی دهد. اما اقدامات دولت ترامپ، به‌خصوص قطع کمک آمریکا به سازمان بهداشت جهانی، دقیقاً خلاف این امر است.

🔸 آمریکا برخلاف روال دهه‌های گذشته، نه‌تنها مدیریت یک بحران جهانی مانند کرونا را واگذار کرده بلکه در عمل عرصه را به رقبای جهانی‌اش سپرده است. این وضعیت که می‌تواند به‌ تدریج نقش آمریکا را در مدیریت مسائل جهانی کاهش دهد شرایط مطلوب چین و روسیه را فراهم خواهد کرد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه