خروج آمریکا از افغانستان و فرصت‌ها برای ایران

کارشناس اندیشکده رند طی گزارشی فرصت‌های توافق آمریکا و طالبان برای ایران را برشمرده است.

♦️ خروج آمریکا از افغانستان و فرصت‌ها برای ایران

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 کارشناس اندیشکده رند طی گزارشی فرصت‌های توافق آمریکا و طالبان برای ایران را برشمرده است. نویسنده سرمایه‌گذاری ایران در زیرساخت‌های ارتباطات و حمل‌ونقل، تشکیل لشگر فاطمیون و هم‌چنین پیوندهای فرهنگی و مذهبی با اقوام ازبک، هزاره و تاجیک را سبب گسترش قدرت نرم ایران قلمداد کرده ولی حضور نظامی آمریکا را مانع دست‌یابی به حداکثر منافع سیاسی و امنیتی در این کشور عنوان می‌کند.

🔹 این مقاله تأمین مؤلفه‌های امنیت ملی ایران از جمله جلوگیری از وقوع جنگ داخلی در عین حفظ روابط مساعد با طالبان به خصوص در مقابل شاخه خراسان داعش را هدف ایران در افغانستان پساتوافق می‌داند. در عین حال که افغانستان فرصت مناسبی برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا در اختیار ایران قرار می‌دهد.

🔸 با خروج نظامی آمریکا از افغانستان، دولت‌های چین، روسیه، هند، پاکستان و عربستان تلاش بیشتری برای گسترش نفوذ در این کشور به انجام خواهند رساند. بنابراین لزوم گسترش نقش‌آفرینی ایران در راستای ثبات و صلح در این کشور احساس می‌شود.

🔸 مذاکرات آتی دولت افغانستان با طالبان در راستای آزادی زندانیان و تعیین سیستم سیاسی آینده این کشور، فرصت مناسبی است تا ایران از زمینه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و امنیتی برای تکمیل خلأهای توافق به نفع منافع دو کشور و تعمیق روابط تهران و کابل بهره‌برداری کند.

منبع

(https://www.rand.org/blog/2020/04/does-the-us-deal-with-the-taliban-present-opportunities.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه