عربستان سعودی سردمدار کمپین عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

تحلیلگر مشهور جهان عرب اعلام کرد که عربستان سعودی با پخش سریال های حامی رژیم صهیونیستی در ماه مبارک رمضان، خود را به عنوان سردمدار کمپین عادی سازی روابط با این رژیم مطرح کرده است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب مطلبی را در خصوص پخش سریال «ام هارون» در روزنامه فرامنطقه‌ای منتشر کردو نوشت؛

واقعیت آن است که ما در طول ماه مبارک رمضان امسال شاهد بزرگترین کمپین عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستیم. از این لحاظ باید گفت که ماه رمضان امسال، یک مرحله تاریخی محسوب می‌شود که در اذهان باقی خواهد ماند و ماندگار خواهد شد. در واقع، این کمپین عادی سازی با هماهنگی رژیم صهیونیستی و با مجوز رسمی مقامات عربستان سعودی به راه افتاده است.

در این کمپین که با همگرایی‌ها و هم افزایی ها میان ریاض و تل آویو راه اندازی شده است، به وجهه ملت فلسطین که همواره در برابر اشغالگران مقاومت کرده است، اهانت می‌شود. این درحالی است که فلسطینیان همواره از مقدسات عربی و اسلامی دفاع کرده و هزاران شهید، مجروح و اسیر داده‌اند.

ناگفته پیداست که سریال «ام هارون» پایه گذار کمپین عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که پخش سریالی با عنوان «مخرج ۷» نیز رویکرد ضد فلسطینی عربستان سعودی و هماهنگی آن با تل آویو را به خوبی به نمایش می‌گذارد. در این سریال، تأکید می‌شود که فلسطینیان مسئول مشکلاتِ امروز جهان عرب و جهان اسلام هستند.

اکنون سؤالی که مطرح می‌شود، این است که آیا فلسطینیان مسئول جنگ یمن و کشت و کشتار در این کشور هستند؟ آیا آنها مسئول شهادت هزاران یمنی در نقاط مختلف این کشور هستند؟ آیا این فلسطینیان هستند که بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم یمن را گرسنه نگاه داشته‌اند؟ آیا آنها بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از هزینه‌های اولیه جنگ علیه یمن را تأمین کرده‌اند یا عربستان سعودی تمامی این کارها را انجام داده است؟

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که آیا فلسطینیان قراردادهای تسلیحاتی هنگفت با رئیس جمهوری آمریکا امضا کردند؛ قراردادهایی که ارزش آنها به بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار می‌رسد؟ آیا آنها به دختر رئیس جمهوری آمریکا هدیه ۱۰۰ میلیون دلاری پرداخت کردند؟ این‌طور نیست. این مبالغ هنگفت توسط عربستان سعودی به آمریکا پرداخت شد تا هدیه‌ای به واشنگتن جهت اجرای معامله قرن و حذف فلسطینیان باشد.

کسانی که احمقانه در مسیر عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل گام برمی دارند، از سریال ام هارون و مخرج ۷ دفاع می‌کنند. هدف آنها از دفاع از سریال هایِ حامی اسرائیل، مشروعیت بخشیدن به این رژیم و موجودیت آن است. کشورهای حامی رژیم صهیونیستی اگر تصور می‌کنند که این رژیم می‌تواند در قامت دفاع از آنها بلند شود، سخت در اشتباه هستند، زیرا اسرائیل حتی در حفاظت از خود نیز عاجز و ناتوان است. نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که اسرائیل در هیچیک از جنگ‌هایش از سال ۱۹۶۷ تاکنون پیروز نشده است.

در هر صورت، تاکنون پاسخ قاطعانه ای به پخش سریال‌های ام هارون و مخرج ۷ داده شده است و این پاسخ، پخش ۲ سریال توسط شبکه‌های مصری و لبنانی بوده است. سریال اول، سریال النهایه است که در حال حاضر از شبکه‌های رسمی مصر پخش می‌شود و در آن به بازپس گیری قدس پرداخته می‌شود. سریال دوم نیز سریال حارس القدس است که از شبکه لبنانی المیادین پخش می‌شود و در آن به مقاومت در برابر اشغالگران اشاره می‌شود.

پر واضح است که سریال‌هایی نظیر ام هارون و مخرج ۷ نمی‌توانند بر مشروعیت مسأله فلسطین تأثیر منفی گذاشته و آن را تحت الشعاع قرار دهند. ملت‌های عربی و اسلامی در آینده‌ای نه چندان دور، بدون شک برای برچیدن این نوع اهانت‌ها اقدام قاطعانه ای را انجام خواهند داد. در پایان باید گفت که مسأله فلسطین، نه مسأله یک ملت که مسأله عقیده و عدالت است.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه