مسکو؛ برگه جدید سیاست‌ورزی امارات در یمن؟

فقط چند روز پس از اعلام خودمختاری شورای انتقالی وابسته به امارات، مقامات روس از درخواست این شورا برای ورود مسکو به صحنه یمن پرده برداشتند تا مشخص شود که امارات به‌رغم حمایت ظاهری از توافق ریاض، اما در عمل تضعیف توافق و تثبیت شورای انتقالی را مدنظر دارد.

♦️مسکو؛ برگه جدید سیاست‌ورزی امارات در یمن؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻فقط چند روز پس از اعلام خودمختاری شورای انتقالی وابسته به امارات، مقامات روس از درخواست این شورا برای ورود مسکو به صحنه یمن پرده برداشتند تا مشخص شود که امارات به‌رغم حمایت ظاهری از توافق ریاض، اما در عمل تضعیف توافق و تثبیت شورای انتقالی را مدنظر دارد:

🔸تحولات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که کنشگری سیاسیون یمنی ساکن هتل‌های ریاض و ابوظبی تابع اراده مقامات سعودی-اماراتی بوده و بدون اجازه اربابان خود اقدام نخواهند کرد.

🔸امارات که سعی کرده با پیگیری غیر مستقیم اهدافش در یمن از پیامدهای تقابل مستقیم با ریاض و انصارالله مصون بماند، این‌بار استعانت از مسکو را برگه مهمی برای کاهش فشار بر شورای انتقالی به‌عنوان مهم‌ترین ابزار پیگیری سیاست‌های ابوظبی در یمن یافته است.

🔸شاید آگاهی امارات از تبعات منفی سیاست نفتی ریاض (افزایش تولید و کاهش قیمت) بر اقتصاد روسیه، یکی از دلایل پیشنهاد با واسطه به مسکو برای ورود به یمن باشد. این کار به روس‌ها فرصت تلافی می‎‌دهد؛ موضع خودمختاری شورای انتقالی را تقویت و به سیاست بازی پشت پرده امارات در یمن استمرار می‌بخشد.

🔸اماراتی‌ها گرچه با ایجاد و تجهیز پایگاه‌های متعدد سعی کرده‌اند آمریکایی‌ها را به حضور نظامی در یمن ترغیب کنند، اما همچنان از ترجیح ریاض بر خود در صورت اجبار آمریکایی‌ها به انتخاب در صحنه یمن نگران هستند، حضور توازن‌بخش روسیه تا حدود زیادی این نگرانی را به آرامش بدل خواهد کرد.

🔸یکی از مطلوبیت‌های ابوظبی، تثبیت مدیریت شورای انتقالی بر جنوب و سواحل غربی یمن است که به‌شدت از ناحیه انصارالله تهدید می‌شود. هرچند حضور نظامی روسها این نگرانی را کم می‌کند، اما مقامات انصارالله با آگاهی از هدف امارات، به روس‌ها هشدار داده‌اند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هرگونه نیروی خارجی حاضر در یمن را اشغال‌گر دانسته و آن را هدفی مشروع برای خود تلقی می‌کنند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه