اذعان اندیشکده آمریکایی به پیشرفت‌های ایران در حوزه فضایی

مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین مستقر در آمریکا طی گزارشی، پرتاب موفق ماهواره نظامی نور به وسیله موشک ماهواره‌بر قاصد را پیشرفتی کم‌نظیر در صنایع هوافضای ایران قلمداد کرده که موتور محرکه سلمان با سوخت جامد، پرتاب‌گر سیار و هم‌چنین محرمانه نگه داشتن اطلاعات پرتاب اخیر از جمله این پیشرفت‌ها محسوب می‌شود.

♦️ اذعان اندیشکده آمریکایی به پیشرفت‌های ایران در حوزه فضایی

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین مستقر در آمریکا طی گزارشی، پرتاب موفق ماهواره نظامی نور به وسیله موشک ماهواره‌بر قاصد را پیشرفتی کم‌نظیر در صنایع هوافضای ایران قلمداد کرده که موتور محرکه سلمان با سوخت جامد، پرتاب‌گر سیار و هم‌چنین محرمانه نگه داشتن اطلاعات پرتاب اخیر از جمله این پیشرفت‌ها محسوب می‌شود.

🔹 این گزارش با ابراز نگرانی از احتمال دست‌یابی ایران به موشک‌های بالستیک دوربُرد، اذعان می‌دارد شهادت سردار تهرانی‌مقدم و تحریم‌های فزاینده آمریکا مانعی در راه توسعه برنامه موشکی ایران نبوده است و این برنامه از نیمه دوم دهه 2000 میلادی به طور مستمر در مسیر پیشرفت قرار داشته و فشار حداکثری آمریکا نیز انگیزه سیاسی ایران برای طی کردن این مسیر را افزایش داده است.

🔸 به نظر می‌رسد ابراز نگرانی مراکزی از این دست، محملی برای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران با هدف تحدید برنامه دفاعی‌اش باشد. اِعمال تحریم‌های اقتصادی علیه مؤسسات همکار در برنامه فضایی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا یا تهدید تروئیکای اروپایی به همراهی با آمریکا در شورای امنیت علیه برنامه موشکی و یا حتی برجام، از جمله اقدام‌های احتمالی غرب متعاقب این پیشرفت‌ها می‌تواند باشد که ضرورت آینده‌نگری دستگاه سیاست خارجی را یادآور می‌شود.

منبع

(https://www.nonproliferation.org/fabian-hinz-on-irans-space-ambitions/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه