آمریکا و فعال‌سازی مکانیسم ماشه

♦️ آمریکا و فعال‌سازی مکانیسم ماشه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 روزنامه نیویورک‌تایمز طی گزارشی مورخ 7 اردیبهشت 1399 از طرح وزارت خارجه آمریکا برای جلوگیری از تعلیق تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران پرده برداشت. طبق این گزارش، تیم حقوقی مایک‌پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درصدد تدوین متنی است که طبق آن آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام حق فعال‌سازی مکانیسم ماشه و اِعمال مجدد همه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را دارا باشد.

🔸 از منظر حقوقی، برجام توافقی محسوب می‌شود که اختیارات هر طرف در آن در مقابل اجرای تعهداتش معنا می‌یابد، بنابراین دولتی که رسماً به مشارکتش در آن پایان داده امکان بهره‌مندی از مکانیسم ماشه را ندارد. این در حالی است که آمریکا نه به استناد مشارکت در برجامی که از آن خارج شده بلکه به استناد امضای قطعنامه 2231 خواستار فعال‌سازی مکانیسم ماشه خواهد شد.

🔸 به نظر می‌رسد دولت‌مردان آمریکا بیش از دیگران به بی‌اعتباری حقوقی این فرآیند واقف هستند. ولی طرح این مسأله را اهرم فشاری علیه اروپا قلمداد می‌کنند تا به دلیل منافع مشترک امنیتی با آمریکا در غرب آسیا به ویژه در مواجهه با ایران، با قطعنامه احتمالی آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت نورزند. ولی به احتمال فراوان در این اقدام موفق نخواهند بود زیرا:

1️⃣ ممکن است بریتانیا و فرانسه به دلیل نگرانی از واکنش قاطعانه ایران که نه‌ فقط خروج از برجام بلکه تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و حتی خروج از ان‌پی‌تی را نیز ممکن است در بر بگیرد، با این طرح موافقت نکنند.

2️⃣ احتمالا چین و روسیه نیز به دلیل همکاری‌های نظامی‌امنیتی با ایران در غرب آسیا و قراردادهای احتمالی خرید تسلیحاتی با این فرآیند به مخالفت برمی‌خیزند.

3️⃣ هم‌چنین به نظر می‌رسد این بدعت که هر یک از اعضای دائم شورای امنیت مطابق با تفسیر دلخواه خود از قطعنامه‌ها، در پی منفعت‌طلبی‌هایش باشد در بلندمدت به ضرر سازوکارهای این نهاد بین‌المللی بوده و مورد استقبال دولت‌های دارای حق وتو قرار نمی‌گیرد و مشروعیت تفسیرهای منفعت‌جویانه آمریکا به چالش کشیده خواهد شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه