تشکیل دولت جدید در عراق و چند نکته

شامگاه گذشته و ۱۵۷ روز پس از استعفای عادل عبدالمهدی، سرانجام «مصطفی الکاظمی» توانست رأی اعتماد پارلمان عراق را برای نخست‌وزیری کسب کند.

♦️تشکیل دولت جدید در عراق و چند نکته

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 شامگاه گذشته و ۱۵۷ روز پس از استعفای عادل عبدالمهدی، سرانجام «مصطفی الکاظمی» توانست رأی اعتماد پارلمان عراق را برای نخست‌وزیری کسب کند. اما چند نکته درباره جلسه رأی اعتماد به الکاظمی و کابینه جدید:

1- از فهرست پیشنهادی ۲۲ نفره الکاظمی، ۱۵ نفر رأی اعتماد پارلمان را کسب کردند، پنج گزینه از راهیابی به‌ دولت جدید بازماندند و تعیین تکلیف وزرات‌خانه‌های نفت و امور خارجه نیز به زمان دیگری موکول شد.

2- در مقایسه با جلسه رأی اعتماد به کابینه عبدالمهدی، به نظر می‌رسد الکاظمی موفق‌تر بوده است. درحالی که عبدالمهدی توانسته بود برای ۱۴ وزیر خود رأی اعتماد بگیرد و وزارت‌خانه‌های مهمی چون دفاع و کشور بدون وزیر باقی مانده بودند، شب گذشته الکاظمی توانست ۱۵ گزینه خود ازجمله در وزارت‌خانه دفاع و کشور را از سد پارلمان عبور دهد. با این وجود در مقایسه با حمایت تقریباً همه احزاب سیاسی از نخست‌وزیری وی، عدم تعیین تکلیف هشت وزارت‌خانه، نوعی ناکامی محسوب می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد سهم‌خواهی‌ها به‌ویژه برای جریان‌هایی نظیر کردها همچنان تداوم خواهد داشت.

3- تقریباً تا ساعاتی پیش از آغاز جلسه رأی‌گیری، برخی گزینه‌های اعلامی به پارلمان تغییر کرد که نشان از تلاش الکاظمی برای جلب نظر گروه‌های سیاسی داشت. با این حال، ائتلاف دولت قانون با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در رأی‌گیری پارلمان مشارکت نمی‌کند که می‌تواند نشانه‌ای از نارضایتی برخی جریان‌های سیاسی باشد.

4- با وجود استقبال بازیگرانی نظیر ایران و آمریکا از استقرار دولت جدید در عراق، فضای دوقطبی درباره نخست‌وزیر حتی پس از جلسه پارلمان نیز تداوم یافت. کتائب حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای با بیان اینکه فشارها به برخی نمایندگان برای رأی به الکاظمی را درک می‌کند، همچنان بر پیگیری رویداد ترور «شهدای نصر» تأکید کرد. به نظر می‌رسد فضای موجود به‌ویژه میان گروه‌های نزدیک به محور مقاومت در آینده مسئله‌ساز شود.

5- مقتدی صدر اما همچنان نسبت به نخست‌وزیر جدید ساکت است. پیش و پس از رأی‌گیری (تا زمان نگارش سطور اخیر)، موضعی از وی منتشر نشده است. صدر که این روزها بیشتر درباره موضوعات دینی و اخلاقی اظهار نظر می‌کند، مشخص نیست تا چه زمانی به الکاظمی فرصت می‌دهد. وی از حامیان عبدالمهدی نیز بود، اما به یکی از عوامل سقوط وی تبدیل شد. الکاظمی نیز احتمالاً به خوبی دریافته باشد که آرامش مقتدی، چندان بادوام نیست.

6- آمریکا در ساعات ابتدایی نخست‌وزیری الکاظمی اعلام کرد معافیت بغداد در خرید برق و گاز از ایران را ۱۲۰ روز تمدید می‌کند؛ در حالی که کاهش این معافیت‌ها به ۳۰ روز رسیده بود. به نظر می‌رسد واشنگتن تمایل دارد تا در فضایی دوستانه گفت‌وگوهای راهبردی با نخست‌وزیر جدید را آغاز کند.‌

✅ در مجموع و ضمن پذیرش اهمیت این مسئله که نخست‌وزیر در عراق کیست و کابینه از چه وزرایی تشکیل شده است، ساختارها در عراق مهم‌تر از کارگزارانند. بنابراین بعید است دولت الکاظمی آن‌چنان که خود گفته: «دولت راه حل‌ها باشد؛ نه بحران‌ها».

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه