کرونا فرصتی طلایی برای امارات متحده عربی

امارات متحده عربی سعی دارد تا به‌رغم انتقادات منطقه‌ای و بین‌المللی روزافزون از سیاست مداخله‌گرانه این کشور، از هر فرصتی حتی بیماری همه‌گیر کرونا برای ترمیم وجهه بین‌المللی و تقویت و توسعه نفوذ خود بهره گیرد.

اندیشکده راهبردی تبیین- این بیماری برای اولین بار در دسامبر 2019 در شهر ووهانِ استان هوبئی کشور چین شناسایی و به سرعت در همه کشورهای دنیا فراگیر شد. در 11 مارس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا به سطح همه گیری جهانی رسیده است.

هم‌زمان با شیوع گسترده کووید 19 در سراسر دنیا، کشورهای مختلف در ابتدا سعی کردند با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود دست به کار اقداماتی بشر دوستانه برای افزایش نفوذ فرهنگی خود شوند؛ دولت امارات متحده عربی نیز همواره تلاش دارد از طریق کمک‌های بشر دوستانه سیاست قدرت نرم خود را در راستای ایجاد بستر نفوذ و تحقق منافع خود در کشورهای مختلف به کار گیرد .

امارات متحده عربی این روند را ذیل موسسه‌ای با عنوان شورای قدرت نرم دولت امارات شروع کرد که در آوریل سال 2017 تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد. بر اساس اعلام رسمی دولت امارات، این مرکز به دنبال تقویت اعتبار منطقه‌ای و جهانی امارات و تثبیت اعتبار و محبوبیت این کشور در میان ملت‌های جهان است.

 

 

سیاست خارجی دولت امارات متحده عربی 

دولت امارات متحده عربی به واسطه اقدامات و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود در قبال یمن و لیبی همواره مورد انتقاد کشورهای مختلف قرار داشته و سازمان‌های بین‌المللی هم با وجود فشار قدرت‌های بزرگ و نفوذ منابع تاثیرگذار جهانی تلویحا مخالفت خود را نسبت به اقدامات دولت امارات متحده عربی در دخالت مستقیم در جنگ یمن، حمایت از شورای انتقالی در جنوب یمن، تجهیز و دامن زدن به درگیری‌ها در لیبی  و نقش آفرینی در بحران سوریه عنوان کرده اند.

دامنه جغرافیایی گسترده کمک‌ها

محمد بن زاید آل نهیان همواره از آمادگی دولت خود برای کمک به کشورهای مختلف به منظور مهار و ریشه کن کردن ویروس کرونا خبرداده است، دیپلماسی فعال امارات برای اعلام کمک‌های بشر دوستانه، معطوف به کشورهای همسایه خود نبوده و این کشور علاوه بر ایران به چین، عراق، ازبکستان، سوریه، افغانستان، پاکستان، یونان، آمریکا، رژیم صهیونیستی و ایتالیا  کمک و تجهیزات پزشکی ارسال کرده  یا آمادگی خود را برای ارسال تجهیرات لازم به این کشورها اعلام کرده است .

کرونا فرصتی برای جبران

دولت امارات متحده عربی همواره به واسطه اقدامات و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود مورد انتقاد کشورهای همسایه قرار داشته است. بحران سوریه، جنگ در یمن و دامن زدن به درگیری‌های نظامی در لیبی از طریق کمک به خلیفه حفتر و به نوعی دخالت غیرمستقیم در این کشور آفریقایی موجب انتقاد کشورهای مختلف شده است.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

نحوه شکل‌گیری و پایه‌گذاری سیاست خارجی یک کشور باید به‌ گونه‌ای باشد که بهترین دست آورد را برای منافع ملی آن در پی داشته باشد. یک ویژگی خاص در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که هیچ گاه در سیاست خارجی بازگشت به عقب وجود ندارد، چرا که وقوع این امر به نوعی برای نخبگان و تصمیم گیرندگان سیاست خارجی ضعف و شکست تلقی میشود .

امارات با تمام تلاش خود سعی دارد از طریق کمک‌های بشر دوستانه در ابتدا به همسایگان منطقه‌ای خود نزدیک شود و با ارسال این کمک‌ها و تجهیزات پزشکی حسن نیت و چراغ سبز خود را به همسایگانش نشان دهد. کمک‌های امارات به ایران و اعلام آمادگی برای کمک به سوریه در این دسته قرار می‌گیرند.

دلیل دیگر ارسال کمک‌های بشر دوستانه امارات متحده عربی، جلب توجه سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های منتقد دخالت نظامی این کشور در یمن و دخالت غیر مستقیم در لیبی است. بنابراین امارات از طریق کمک‌های بشر دوستانه سعی در کسب اقتدار و وجهه‌ی مناسب و بشر دوستانه در منطقه و دنیا دارد .

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

کرونا فرصتی برای نفوذ

امارات متحده عربی همواره در صدد توسعه قلمرو نفوذ خود بوده و به جهت دارا بودن منابع مادی و استفاده مناسب از ظرفیت سرمایه گذاری خود، به دنبال توسعه و گسترش جغرافیای نفوذ خود است. ویروس کرونا سبب شده است تا امارات در قالب کمک‌های بشر دوستانه، اهداف امنیتی و جاسوسی خود را در کشورهای افغانستان، پاکستان و ازبکستان دنبال کند.

نتیجه گیری

به نظر می‌رسد که محمد بن زاید به عنوان مهره‌ای کلیدی و تأثیرگذار در تصمیمات  سیاست خارجی امارات متحده عربی، سعی دارد تا با اقدامات به موقع و منطقی خود به بهترین شکل ممکن اهمیت توجه به منافع ملی و نحوه بهره‌گیری از ابزارها و فرصت‌های مختلف برای تحقق آن را به تصمیم‌گیران سیاست خارجی دیگر کشورها یادآور شده و به‌ نوعی به آنان درس سیاست بیاموزد. وی با تماس‌های دیپلماتیک خود با ایران و سوریه سعی در ترمیم روابط نیم بند گذشته را داشته و پس از آن در پی توسعه روابط و نفوذ خود در کشورهای دیگر و در کنار آن  به دنبال کسب وجهه‌ی مناسب در منطقه و سطح جامعه جهانی است.

 

ارسال دیدگاه