چرا تنش ایران و آمریکا در خلیج فارس به جنگ منجر نمی‌شود؟

اندیشکده کارنگی طی نظرخواهی از سه کارشناس غرب آسیا، تنش اخیر ایران و آمریکا در خلیج فارس را بررسی کرده و تبعات ماجراجویی نظامی آمریکا در این منطقه را مورد پرسش قرار داده است.

♦️ چرا تنش ایران و آمریکا در خلیج فارس به جنگ منجر نمی‌شود؟

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده کارنگی طی نظرخواهی از سه کارشناس غرب آسیا، تنش اخیر ایران و آمریکا در خلیج فارس را بررسی کرده و تبعات ماجراجویی نظامی آمریکا در این منطقه را مورد پرسش قرار داده است.

1️⃣ راندلا اسلیم، مدیر بخش حل بحران در موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن معتقد است توییت تهدیدآمیز ترامپ علیه نیروی دریایی سپاه جدی نبوده و این تنش‌ها حتی اگر منجر به تلفات انسانی شود به نبرد نظامی نمی‌انجامد زیرا هم ایران می‌داند که جنگ چه آسیب‌هایی در پی خواهد داشت و هم دولت‌مردان آمریکا می‌دانند که نبرد با ایران ممکن است به معنای پایان همیشگی حضور آنان در غرب آسیا باشد. به ویژه واکنش نظامی ایران به ترور سردار سلیمانی نشان داد که ایران می‌داند چگونه پاسخ دهد که ضمن قاطعیت، از بروز جنگ جلوگیری کند.

2️⃣ ریچارد بیتزینگر، کارشناس دانشکده مطالعات بین‌المللی راجاراتنام واقع در سنگاپور بر این باور است که ایرانیان قصدی برای درگیری با نیروهای آمریکایی نداشته‌اند ولی اگر هدف قرار گیرند می‌توانند با قایق‌های تندروی مسلح و موشک‌های ضدکشتی آسیب بسیار جدی به ناوهای آمریکایی وارد نمایند حتی اگر آن را غرق نکنند. پس بهتر است آمریکایی‌ها از حمله به بنادر یا تأسیسات دریایی ایران اجتناب کنند.

3️⃣ مارا کلین، پژوهشگر اندیشکده بروکینگز نیز می‌گوید توییت ترامپ با هدف احیای بازدارندگی در خلیج فارس منتشر شد. وی معتقد است با وجود توان نیروی دریایی و هوایی آمریکا در خلیج فارس نیروهای ایرانی به گونه‌ای مؤثر و ماهرانه وارد عمل شده‌اند که از اقدام نظامی معنادار از سوی آمریکا ممانعت کنند.

🔸 به نظر می‌رسد توان ورود نیروهای نظامی ایران به تعقیب‌وگریزهای نامتقارن و هوشمندی فرماندهان ایرانی برای هشدار به نیروهای آمریکایی در عین جلوگیری از بهانه‌جویی آنان، عوامل اصلی بازدارندگی نظامی ایران در خلیج فارس محسوب می‌شود.

منبع

(https://carnegie-mec.org/diwan/81665)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه