راه دشوار اروپا برای حفظ برجام

نشریه «بولتن دانشمندان هسته‌ای» طی یادداشتی پیرامون تلاش‌های آمریکا برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران، پیشنهادی برای میانجی‌گری اتحادیه اروپا ارائه می‌کند که هم آمریکا را راضی کرده و هم از فروپاشی برجام جلوگیری کند.

♦️ راه دشوار اروپا برای حفظ برجام

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 نشریه «بولتن دانشمندان هسته‌ای» طی یادداشتی پیرامون تلاش‌های آمریکا برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران، پیشنهادی برای میانجی‌گری اتحادیه اروپا ارائه می‌کند که هم آمریکا را راضی کرده و هم از فروپاشی برجام جلوگیری کند.

🔹 نویسنده با اشاره به طرح آمریکا برای سوءاستفاده از قطعنامه 2231 جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، همراهی و یا عدم همراهی با آمریکا را برای کشورهای اروپایی مفید نمی‌داند. زیرا جانبداری از آمریکا ممکن است به خروج ایران از برجام و از سوی دیگر مخالفت با آمریکا ممکن است به فعال‌سازی مکانیسم ماشه منجر شود.

🔹 مقاله بیان می‌کند با وجود رفع تحریم‌های تسلیحاتی، هم تحریم‌های ثانویه آمریکا خریدهای تسلیحاتی ایران را با مشکل مواجه خواهد کرد و هم قطعنامه‌های 1701 و 2216 شورای امنیت به ترتیب صدور تسلیحات به نیروهای مقاومت در لبنان و یمن را ممنوع کرده است. علاوه بر اینکه تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران نیز تا 2023 ادامه دارد.

🔹 این گزارش با اشاره به اینکه چین و روسیه با توجه به ارتباط با رژیم صهیونیستی، برخی ملاحظات متحدان غرب در منطقه آسیای غربی را مد نظر دارند، پیشنهاد می‌کند بریتانیا و فرانسه قطعنامه‌ای ارائه کنند که صدور تسلیحات از ایران به دیگر کشورهای غرب آسیا را تا بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی ممنوع نماید ولی تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل در زمان مقرر رفع شده و امکان خرید از سوی ایران را امکان‌پذیر سازد.

🔸 گرچه این پیشنهاد ممکن است رضایت نسبی آمریکا را تأمین نماید ولی با موافقت ایران روبرو نخواهد شد. چرا که تحمیل هر محدودیت جدید به منزله تخطی از تعهدات برجامی توسط سایر طرف‌های توافق هسته‌ای خواهد بود که در قطعنامه 2231 ذکر شده است. بنابراین مطلوب است ایران در تعامل با چین و روسیه درصدد جلوگیری از اِعمال این محدودیت‌ها برآمده و یا در صورت اعمال، واکنش متناسب را نشان دهد.

منبع

(https://thebulletin.org/2020/04/avoiding-the-clash-over-the-iran-arms-embargo-how-europe-can-square-the-circle/#)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه