یادداشت SWP درباره تأثیر کووید-۱۹ بر منازعه سوریه

مؤسسه آلمانی امور بین‌الملل و امنیت(SWP) در یادداشتی با عنوان «کووید-۱۹ و پویایی منازعه در سوریه»، به بررسی تأثیرات این ویروس بر منازعه سوریه و رفتار بازیگران مختلف پرداخته است.

♦️یادداشت SWP درباره تأثیر کووید-۱۹ بر منازعه سوریه

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 مؤسسه آلمانی امور بین‌الملل و امنیت(SWP) در یادداشتی با عنوان «کووید-۱۹ و پویایی منازعه در سوریه»، به بررسی تأثیرات این ویروس بر منازعه سوریه و رفتار بازیگران مختلف پرداخته است.

🔸 نویسندگان این یادداشت معتقدند کووید-۱۹ درمجموع بعید است که باعث ایجاد یک نقطه عطف یا یک بازنگری کلی در پویایی منازعه سوریه شود و بازیگران درگیر، حداقل در میان‌مدت به پیگیری منافع خود خواهند پرداخت.

🔸 براساس این یادداشت، همکاری بین بازیگران خارجی برای حل بحران سوریه، سهل‌تر نشده است و روندهای بی‌ثبات‌سازی و تنش‌زایی، احتمالاً تداوم خواهد داشت. با این حال، نویسندگان معتقدند شیوع کووید-۱۹ به یک فاکتور اثرگذار در کنار چندین عامل داخلی و خارجی مؤثر بر منازعه سوریه تبدیل و آن را پیچیده‌تر می‌کند.

🔸 در بخش دیگری از این گزارش با عنوان: «تأثیر کووید-۱۹ بر موازنه قدرت» به این نکته اشاره شده که شیوع این ویروس ارتباط چندان مستقیمی با کاهش تنش در استان ادلب ندارد. اگرچه کووید-۱۹ در بازاستقرار نیروهای روسی در شمال غربی سوریه اثرگذار بوده است و باعث شده تا مسکو حضور خود را در این مناطق کاهش دهد. در مقابل اسرائیل حملات هوایی خود به سوریه را افزایش داده است.

🔸 نویسندگان همچنین به اولویت‌های بازیگران خارجی منازعه سوریه(آمریکا، روسیه، ترکیه، رژیم صهیونیستی و ایران) نیز می‌پردازد و معتقدند این بازیگران اولویت‌های خود را احتمالاً براساس شیوع بیماری در سوریه و البته در کشور خود دنبال می‌کنند.

🔸 بخش پایانی این یادداشت نیز به ارائه تجویزهای سیاستی برای کشورهای اروپایی در راستای نقش‌آفرینی در منازعه سوریه اختصاص دارد. نویسندگان معتقدند اروپا باید افزایش کمک‌های بشردوستانه به همه طرف‌ها در سوریه و سپس اجرای قطعنامه ۲۵۰۴ سازمان ملل که در جولای آینده منقضی می‌شود را پیگیری کند.

🔸 ازجمله پیشنهادات نویسندگان ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه‌های الیاروبیه(مرز عراق و سوریه) و الرمثا(مرز اردن و سوریه) و همچنین ترغیب سازمان بهداشت جهانی برای ارسال کمک به مناطق با حاکمیت دی‌فاکتو در شمال غرب و شمال شرق سوریه برای مبارزه با کووید-۱۹ است.

منبع

(https://www.swp-berlin.org/en/publication/the-covid-19-pandemic-and-conflict-dynamics-in-syria/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه