تأثیر کمک‌های کرونایی چین بر چهره بین‌المللی پکن

تارنمای اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی به تأثیر کمک‌های کرونایی چین به سایر کشورها بر چهره بین‌المللی پکن پرداخته است.

♦️ تأثیر کمک‌های کرونایی چین بر چهره بین‌المللی پکن

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸تارنمای اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی به تأثیر کمک‌های کرونایی چین به سایر کشورها بر چهره بین‌المللی پکن پرداخته است. از هنگا‌می ‌که بیماری کووید-19 جهانی شده است، چین کمپینی را برای معرفی خود به‌عنوان رهبر بهداشت جهانی راه‌اندازی کرده است، نهادهای دولتی چین، سازمان‌های مردم‌نهاد و شرکت‌ها، اقدام به اعزام تیم‌های پزشکی، تجهیزات حفاظت فردی و کیت تشخیص کرونا به ده‌ها کشور جهان کرده‌اند.

🔸 در این گزارش آمده است: «حزب کمونیست چین در تلاش برای برندسازی در جهت ارتقای جایگاه رهبری خود در حوزه سلامت و بازیابی چهره بین‌المللی خود، اصطلاح جاده ابریشم سلامت را احیا کرده است.»

🔸 واکنش‌ کشورهای مختلف به اقدامات چین متفاوت بوده است. برای مثال پاکستان که به شدت با بیماری کرونا برخورد کرده است مقدار قابل‌توجهی از کمک‌های مرتبط با آن را از چین دریافت کرده است. در زمان سفر اخیر عارف علوی رئیس‌جمهور پاکستان به پکن که در ماه مارس صورت پذیرفت، هواپیماهایی با ده‌ها هزار کیت تشخیص کرونا و صدها هزار ماسک، در حال پرواز از چین به شهرهای بزرگ پاکستان بودند. وزیر خارجه پاکستان شاه محمود قریشی گفت که این چالش، مردم چین و پاکستان را به یکدیگر نزدیک‌تر کرده است.

🔸در مالزی شرایط قدری پیچیده است. با وجود اینکه افکار عمومی مالزی اغلب نگاه مثبتی به چین داشته‌اند طی سال‌های اخیر این محبوبیت اندکی کاسته شده است. دو کشور در دریای چین جنوبی ادعاهای خود را مطرح می‌کنند و اوضاع در این منطقه تا حدودی تنش‌آلود است. در جریان کمک‌های کرونایی چین به مالزی نیز مقامات مالزی ابتدا قدردانی اما با مشخص شدن دقت پایین کیت‌های تشخیص کرونا با احتیاط با کمک‌های پکن برخورد کردند.

🔸در ادامه گزارش آمده است که در بسیاری از کشورهای اروپای غربی مانند اسپانیا، نگاه‌ها به کمک‌های کرونایی چین منفی بوده است. برای مثال حدود 53 درصد از جمعیت اسپانیا دارای نگرشی منفی نسبت به چین هستند. در بسیاری از کشورها نسبت به نحوه اطلاع‌رسانی مقامات چینی با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند. گزارش، تناقض‌های داخلی پکن را مانعی بر سر راه دیپماسی کرونایی این کشور می‌داند.

✅ با این وصف چین سعی کرده است که بحران جهانی کرونا را به فرصت تبدیل کرده و از آن در جهت تقویت قدرت نرم خود استفاده کند. ضمن اینکه اهداف اقتصادی آن نیز قابل چشم‌پوشی نیست. با این وجود نحوه مواجهه با این بحران در داخل چین می‌تواند این تلاش‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. بنابراین این کشور با مسیر دشواری روبرو است که در ماه‌های آینده ارزیابی دقیقتری از میزان موفقیت دیپلماسی کرونایی چین می‌توان به دست آورد.

منبع

(https://www.cfr.org/blog/assessing-early-response-beijings-pandemic-diplomacy)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه