ملاحظات تبادل زندانی میان ایران و آمریکا

در چند روز گذشته سخنگوی دولت طی مصاحبه‌ای از آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا بدون پیش‌شرط و بدون نیاز به میانجی خبر داد و روز بعد، ترامپ خبر این مصاحبه را بدون هیچ توضیحی در توییترش منتشر کرد.

♦️ ملاحظات تبادل زندانی میان ایران و آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 در چند روز گذشته سخنگوی دولت طی مصاحبه‌ای از آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا بدون پیش‌شرط و بدون نیاز به میانجی خبر داد و روز بعد، ترامپ خبر این مصاحبه را بدون هیچ توضیحی در توییترش منتشر کرد.

🔹 ایران و آمریکا آخرین بار آذرماه 1398 به مبادله زندانیان پرداخته و ژیائو وانگ زندانی آمریکایی چینی‌تبار که به جرم جاسوسی در ایران محکوم شده بود با دکتر مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس که در آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌ها در زندان بود، مبادله شدند.

🔸 به نظر می‌رسد شیوع اپیدمی کرونا و نگرانی از وضعیت زندان‌ها فرصتی برای پیشنهاد رهایی شهروندان ایرانی از زندان‌های آمریکا فراهم کرده باشد. به ویژه که ایران نیز به دلیل این اپیدمی به زندانیان دوتابعیتی مرخصی موقت داده است. در عین حال تبادل زندانیان می‌تواند به مثابه اقدامی در راستای دیپلماسی عمومی و مدیریت تنش با غرب در کوتاه‌مدت تلقی شود.

🔸 البته این نگرانی وجود دارد این پیشنهاد، دولت آمریکا را دچار سوءبرداشت کرده و آن را نشانه‌ای از کارآمدی فشارها ارزیابی و سعی در تبلیغات در این زمینه نماید. به خصوص که دولت آمریکا خود به دلیل ناکارآمدی‌های داخلی تحت فشار است. برای جلوگیری از این امر لازم است دستگاه سیاست خارجی بر تمایز موضوع تبادل زندانیان با مسأله مذاکرات هسته‌ای و دیگر موضوعات اختلافی تأکید کرده و آن را مستقل از سایر مسائل و با نیات انسان‌دوستانه معرفی کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه