عربستان و پیامدهای ریاضت اقتصادی

نفت که همواره پشتوانه کلیدیِ برنامه‌های رفاهی و سیاست‌ خارجی عربستان محسوب ‌شد، اکنون در نقش پاشنه آشیل اقتصاد و سیاست در عربستان ظاهر شده است.

♦️ عربستان و پیامدهای ریاضت اقتصادی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻نفت که همواره پشتوانه کلیدیِ برنامه‌های رفاهی و سیاست‌ خارجی عربستان محسوب ‌شد، اکنون در نقش پاشنه آشیل اقتصاد و سیاست در عربستان ظاهر شده است. سقوط آزاد قیمت نفت، به‌یکباره دست حکام سعودی را از دلارهای پر حجم خالی کرده و این کشور را با هزینه‌های سرسام‌آور جنگ، کسری بودجه و طرح‌های اصلاحی پُرهزینه خلع سلاح کرده است. موضوعی که چاره‌ای جز اعمال سیاست‌های ریاضتی باقی نگذاشته است.

🔸اعلام رسمی افزایش سه‌برابری مالیات بر ارزش افزوده(از 5 به 15 درصد) و کاهش هزینه‌های دولت از سوی وزیر دارایی عربستان را باید ریل‌گذاری برای ورود بزرگترین اقتصاد عربی به تونل ریاضت اقتصادی معنا کرد. تونلی تاریک و ناایمن که البته مأمن و پناهگاهی مطمئن برای نجات اقتصاد عربستان نخواهد بود.

🔸در حالی‌که بن‌سلمان، بخش خصوصی را کلید چشم‌انداز خود در تنوع بخشی به درآمدها و عبور از اقتصاد نفتی خوانده بود، اما افزایش مالیات و کاهش حقوق کارکنان دولت، اولین ضربه را به بخش خصوصی و فروش تولیدات آن خواهد زد.

🔸اگرچه درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده کمک زیادی به کاهش کسری بودجه عربستان می‌کند، اما قدرت رقابت این کشور با دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی را شدیدا تنزل خواهد داد، چرا که زیرساخت‌های بهتر، مالیات کمتر و آزادی‌های بیشترِ رقبایی مانند امارات و قطر، مزیت‌های بهتر و بیشتری را به سرمایه‌گذار خارجی در مقایسه با عربستان عرضه می‌کند.

🔸تلاطم و آشفتگی مالی عربستان علاوه بر تغییر پیش بینی‌های صورت گرفته درباره رشد اقتصادی این کشور در سال 2020 و کاهش مداوم آن طی چند هفته اخیر، می‌تواند جامعه بیگانه با سیاست‌های ریاضتی این کشور را نیز با تلاطم، اعتصاب و اعتراضاتی عمومی مواجه سازد. موضوعی که پیش از این سخن گفتن از وقوع آن چندان منطقی و معقول بنظر نمی‌رسید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه