رقابت آمریکا و چین در کریدورهای ژئوپلتیک آسیای جنوب شرقی

ایالات‌متحده و چین در چارچوب رقابت با یکدیگر علاوه بر حوزه‌های سیاسی و امنیتی در حال پیگیری برنامه‌های اقتصادی در جنوب شرقی آسیا هستند. چین جهت پیشبرد برنامه‌های «ابتکار کمربند و جاده» به کشورهای درحال‌توسعه وام می‌دهد.

♦️رقابت آمریکا و چین در کریدورهای ژئوپلتیک آسیای جنوب شرقی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸ایالات‌متحده و چین در چارچوب رقابت با یکدیگر علاوه بر حوزه‌های سیاسی و امنیتی در حال پیگیری برنامه‌های اقتصادی در جنوب شرقی آسیا هستند. چین جهت پیشبرد برنامه‌های «ابتکار کمربند و جاده» به کشورهای درحال‌توسعه وام می‌دهد.

🔸این ابتکار در کشورهای در حال‌ توسعه از محبوبیت بالایی برخوردار است. چرا که این کشورها با کمبود زیرساخت‌ها روبرو هستند. از آوریل ۲۰۱۹، ۱۲۵ کشور جهان ازجمله ۱۰ کشور منطقه آ سه آن قرارداد ابتکار کمربند و جاده را امضا کرده‌اند. وامی که کشورهای منطقه آ سه آن از چین دریافت می‌کنند، صرف پروژه‌های گوناگونی مانند راه‌آهن بین‌المللی، حمل‌ونقل شهری، بزرگراه‌ها و نیروگاه‌های برق می‌شود.

🔸اما به ‌مانند اغلب طرح‌های مهم اقتصادی–صنعتی چین، این طرح نیز با مخالفت آمریکا مواجه شده است. آمریکا طی سالیان اخیر با افول تدریجی هژمونی اقتصادی در جنوب شرق آسیا مواجه شده و در مقابل، رقبای این کشور در حال افزودن به مؤلفه‌های توان اقتصادی خود هستند.

🔸 آمریکا با این شرایط به دنبال مقابله با برنامه‌های اقتصادی چین است. این کشور به ‌منظور مقابله با ابتکار کمربند و جاده، اقداماتی را مدنظر دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- بهره‌گیری از منابع مالی و انسانی صندوق بین‌المللی پول

2- تشویق بانک جهانی به توجه بیشتر به زیرساخت‌های کشورهای درحال‌توسعه و کاهش زمان اعطای وام‌های خود

3- افزایش همکاری با شرکای دیرینه‌ای مانند ژاپن، استرالیا و سنگاپور برای حمایت از توسعه زیرساخت‌ها در جنوب شرقی آسیا

✅ پیگیری طرح‌هایی مانند گسترش اینترنت نسل پنجم و ابتکار کمربند و جاده، نه‌تنها به چین اجازه تحکیم نفوذ خود در مناطق تحت پوشش این طرح‌ها را می‌دهد، بلکه باعث افزایش بیش ‌از پیش توان اقتصادی این کشور و کاهش فاصله آن با آمریکا می‌شود. همچنین ابتکار کمربند و جاده به چین این امکان را می‌دهد که بر کریدورهای ژئوپلیتیک دنیا تسلط داشته باشد و همین موضوع در تقابل با هژمونی آمریکا قرار دارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه