هیل: چین می‌تواند به روابط واشنگتن و تل‌آویو آسیب بزند

پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشت، با توجه به اینکه واشنگتن، دشمنی خود را با پکن به دلیل مسائل مربوط به شیوع بیماری کرونا، افزایش داده است، روابط نزدیک چین با رژیم صهیونیستی می‌تواند به روابط این کشور با رژیم صهیونیستی آسیب بزند.

روزنامه «هیل» در گزارشی که روز گذشته منتشر شد، با اشاره به اینکه این هفته با سفر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به سر‌زمین اشغالی فلسطین، اتحاد تاریخی واشنگتن با رژیم صهیونیستی را از خطر سقوط نجات داد، نوشت اتحاد تاریخی آمریکا با رژیم صهیونیستی همزمان با پاسخ این رژیم به نگرانی‌های آمریکا و تأخیر در اجرای یک پروژه چینی زیر‌ساختی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، خود را از خطر سقوط نجات داد. 

به نوشته این روزنامه انگلیسی، اگرچه آمریکایی‌ها مدت‌هاست نگرانی خود در مورد روابط رژیم صهیونیستی با چین را ابراز کرده‌اند، اما مقامات در تل‌آویو نشان داده‌اند که نمی‌خواهند به طور کل از روابط خود با پکن به طور کامل عقب‌نشینی کنند. 

پامپئو، در سفر اخیر خود به سر‌زمین اشغالی فلسطین، بر خطر انجام معامله تجاری با کشور چین تأکید کرد و گفت: «ما نمی‌خواهیم حزب کمونیست چین، به زیر‌ساخت‌ها و سیستم‌های ارتباطاتی تل‌آویو و تمام چیز‌هایی که شهروندان آن را در خطر قرار می‌دهند، دسترسی داشته باشد.» 

پامپئو در دیدار خود از سرزمین اشغالی فلسطین در روز چهارشنبه، چین را در بحبوحه شیوع بیماری کرونا، غیر قابل اعتماد خواند.  

از سوی دیگر، مقامات چینی نیز به صحبت‌های پامپئو واکنش نشان داده‌اند و پامپئو را به صدا در آوردن هشدار‌ درباره خطرات امنیتی «بدون ارائه مدرکی معتبر» متهم کرده‌اند. 

روابط چین با رژیم صهیونیستی نیز روز گذشته (یک‌شنبه) بعد از اینکه جسد سفیر چین در منزلش در تل‌آویو پیدا شد، زیر ذره بین قرار گرفت. چین در حال فرستادن تیم بازرسی است تا این حادثه را بررسی کند. (جزئیات بیشتر) 

در ادامه این گزارش آمده است، به تأخیر انداختن پروژه زیر‌ساختی چینی در تل‌آویو مصداق بارز روند تغییر خواسته‌های آمریکا با توجه به نگرانی‌های این کشور در مورد پکن است، به خصوص اینکه واشنگتن به دنبال این است که چین را برای شیوع بیماری کرونا در جهان مقصر بداند.  

روزنامه هیل در ادامه این گزارش نوشت، رژیم صهیونیستی در پاسخ به خواسته‌های آمریکا، انجام معامله نظامی با چین را ممنوع کرده است و حتی عملیات‌های زیر‌ساختی شرکت «هوآوی» برای ایجاد شبکه 5G در سر‌زمین اشغالی فلسطین را نیز متوقف کرد. اما تل‌آویو، پکن را به عنوان یک شریک اقتصادی راهبردی در نظر گرفته است.   

بر اساس گفته یکی از محققان ارشد اندیشکده «امنیت آمریکای جدید»، واشنگتن می‌تواند با تل‌آویو درباره این مذاکره کند که چه موقع روابط تجاری مناسب با پکن را دنبال کند و اینکه مشخص کند کدام یک از این روابط برای امنیت آمریکا یک تهدید محسوب می‌شوند.  

اما انجام این مذاکرات همزمان که روابط بین آمریکا و چین به ضعیف‌ترین حالت خود نزدیک شده، سخت است؛ با توجه به اینکه دولت ترامپ نیز بر پکن در بحبوحه شیوع بیماری کرونا فشار آورده است.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.
  •  

  • منبع: خبرگزاری فارس

 

ارسال دیدگاه