گزارش المانیتور از منابع درآمدی تحریرالشام و گروه‌های مورد حمایت ترکیه در سوریه

پایگاه خبری-تحلیلی «المانیتور» در گزارشی به بررسی منابع درآمدی هیئت تحریرالشام و گروه‌های مورد حمایت ترکیه در سوریه پرداخته و علت منازعات اخیر در مناطق شمالی این کشور را رقابت برای دستیابی به منافع اقتصادی بیشتر ارزیابی می‌کند.

♦️ گزارش المانیتور از منابع درآمدی تحریرالشام و گروه‌های مورد حمایت ترکیه در سوریه

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی «المانیتور» در گزارشی به بررسی منابع درآمدی هیئت تحریرالشام و گروه‌های مورد حمایت ترکیه در سوریه پرداخته و علت منازعات اخیر در مناطق شمالی این کشور را رقابت برای دستیابی به منافع اقتصادی بیشتر ارزیابی می‌کند.

🔸 نویسنده این گزارش با اشاره به درآمد ماهانه ۱۳۰ میلیون دلاری تحریرالشام، معتقد است این گروه، علاوه بر کمک‌های خارجی، سه منبع درآمد دیگر در مناطق اشغالی خود دارد: اخذ مالیات از مغازه‌داران، اخذ درآمد گمرکی از تردد وسایل نقلیه بین مناطق مختلف و فعالیت‌های مجرمانه مانند غارت اموال و گروگان‌گیری.

🔸 این گزارش به نقل از یکی از مسئولان تحریرالشام در امور گذرگاه‌ها، می‌نویسد: «۹۵ درصد کالاهای وارداتی به مناطقِ در کنترل هیئت، از ترکیه و ۵ درصد از مناطق زیر تسلط دمشق وارد می‌شود. همچنین ترکیه ۱۰ درصد مازاد تولیدات در ادلب را خریداری می‌کند و مابقی از سوی دمشق خریداری می‌شود». یکی از فرماندهان پیشین النصره نیز به المانیتور می‌گوید: «شورشیان از طریق ۶ گذرگاه، بیش از ۳ میلیون دلار در ماه، درآمد کسب می‌کنند که مورک با ۸۰۰ هزار دلار، پردرآمدترین آن‌هاست».

🔸 در گذرگاه «باب الهوی» در نزدیکی مرزهای ترکیه، تحریرالشام روابط تجاری مستقیمی با ترکیه دارد که براساس برخی آمارها، ماهیانه تا ۴ میلیون دلار درآمد کسب می‌کند. در این گذرگاه، به ازای هر تن محموله بین ۳ تا ۶۰ دلار عوارض اخذ می‌شود. این درحالی است که سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱۵ هزار کامیون از این مناطق عبور کرده است.

🔸 علاوه بر این‌ها هر صاحب مغازه در ادلب باید ماهیانه ۵۰ دلار به تحریرالشلام پرداخت ‌کند. همچنین هر خانه ماهیانه ۴ دلار برای آب و ۲ دلار برای جمع‌آوری زباله پرداخت می‌کند. درآمد هیئت از فروش انرژی(بنزین و برق) نیز ماهیانه بیش از ۱ میلیون دلار برآورد می‌شود.

🔸 کنترل بر گذرگاه‌های «غزاویه» بین عفرین و ادلب، سه گذرگاه غیررسمی بین ادلب و هاتای و یک گذرگاه تجاری در معره النعسان از دیگر منابع درآمدی تحریرالشام محسوب می‌شود. اگرچه این گروه اخیراً برای ایجاد یک گذرگاه تجاری در سراقب با هدف تجارت با مناطق زیر کنترل حکومت مرکزی، ناکام ماند و مجبور به سرکوب اعتراضات مخالفان این اقدام شد.

🔸 در پایان این گزارش، نویسنده همچنین به برخی منابع درآمدی گروه‌های مورد حمایت ترکیه نیز اشاره می‌کند.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/05/turkey-syria-hayat-tahrir-al-sham-idlib-profit-motive-rebels-hts.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه