اندیشکده کوینسی: ترامپ یا با ایران بجنگد یا از منطقه خارج شود

«هر کسی وارد خاورمیانه شده در آن گرفتار شده است.» اندیشکده کوینسی ضمن بازنشر این سخن دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، تناقض سیاست‌های او به ویژه «فشار حداکثری» با این شعار را یادآور می‌شود.

♦️ اندیشکده کوینسی: ترامپ یا با ایران بجنگد یا از منطقه خارج شود

#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 «هر کسی وارد خاورمیانه شده در آن گرفتار شده است.» اندیشکده کوینسی ضمن بازنشر این سخن دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، تناقض سیاست‌های او به ویژه «فشار حداکثری» با این شعار را یادآور می‌شود.

🔹 این مقاله توقف دیپلماسی منطقه‌ای از سوی متحدان غرب، افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا و درنتیجه کمبود بودجه لازم برای مقابله این کشور با کرونا را از جمله آسیب‌های سیاست منطقه‌ای ترامپ در غرب آسیا عنوان می‌کند.

🔹 این گزارش با استناد به نتایج نظرسنجی‌هایی که طی آن‌ها 86% آمریکایی‌ها از خروج نظامی آمریکا از سوریه، 58% از خروج از عراق و 66% از مذاکره با ایران حمایت می‌کنند، مخالفت مردم این کشور با این سیاست‌ها را یادآور می‌شود.

🔹 نویسنده معتقد است فشارهای آمریکا در سه حوزه هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای نتیجه معکوس داده و سبب افزایش فعالیت‌های ایران در هر سه حوزه شده است. وی با اشاره به اینکه نتیجه منطقی جنگ اقتصادی، جنگ نظامی خواهد بود، دولت ترامپ را خطاب قرار می‌دهد که وقتی با طالبان توانسته توافق کند چرا به سمت دیپلماسی با ایران حرکت نمی‌کند، ایران از طالبان خطرناک‌تر نیست.

🔹 این یادداشت با اشاره به سخن رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا که «عربستان می‌خواهد آمریکا تا آخرین نفر با ایران بجنگد»، به ترامپ توصیه می‌کند نبردهای منطقه‌ای که سودی برای این کشور ندارد را به حال خود واگذارد زیرا نمی‌تواند هم در منطقه بماند و هم از جنگ با ایران اجتناب کند.

🔸 به نظر می‌رسد منتقدان ترامپ به ویژه در حزب دموکرات در آستانه رقابت‌های انتخاباتی با یادآوری شعار «پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان»، سیاست خارجی ترامپ را به شدت مورد انتقاد قرار دهند. موضوعی که به نظر نمی‌رسد کمپین تبلیغاتی ترامپ در برابر آن توجیه مناسبی داشته باشد.

منبع

📝 (https://quincyinst.org/2020/04/30/trump-can-either-leave-the-middle-east-or-have-war-with-iran/)پ

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه