شورای آتلانتیک: افزایش رابطه ایران و چین متأثر از کرونا

اندیشکده شورای آتلانتیک طی گزارشی بیان داشته روابط ایران و چین که طی دهه گذشته اهمیتی راهبردی یافته، متأثر از بحران کرونا تقویت شده است.

♦️ شورای آتلانتیک: افزایش رابطه ایران و چین متأثر از کرونا

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی گزارشی بیان داشته روابط ایران و چین که طی دهه گذشته اهمیتی راهبردی یافته، متأثر از بحران کرونا تقویت شده است. نویسنده ارسال کمک‌های پزشکی از چین در مقایسه با رفتار غیرانسانی آمریکا مبنی بر تداوم تحریم‌ها را عاملی بر تقویت گرایش به شرق و تضعیف رویکرد غرب‌گرایانه در میان فعالان سیاسی و اقتصادی ایران ارزیابی کرده است.

🔹 طبق گفته این مقاله با وجود تعمیق تحریم‌های آمریکا پس از خروج از برجام، چین به تجارت با ایران ادامه داد چنان ‌که مجموع مبادلات تجاری با چین طی سال 2019 حدود 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود. بنابراین رابطه با چین ضرورتی استراتژیک برای ایران محسوب می‌شود.

🔹 این یادداشت با اشاره به ارسال هواپیمای جنگنده اف7 از سوی چین به ایران در جریان جنگ تحمیلی با عراق، مشارکت چین در ساخت متروی تهران در دهه هفتاد پس از کناره‌گیری فرانسه تحت فشار آمریکا و حضور چین در پروژه‌های نفتی پس از خروج توتال از ایران در دهه نود را نشانه سابقه قوی این رابطه بیان کرده است.

🔹 نویسنده دلیل اصلی استقبال ایران از رابطه با چین در مقابل غرب را این دانسته که چین برخلاف آمریکا تمایلی به دخالت در امور داخلی ایران ندارد و صرفاً بر پایه منافع مشترک در پی افزایش سودآوری از این ارتباط است.

🔸 به نظر می‌رسد یادداشت‌هایی مانند این یادداشت شورای آتلانتیک نوعی هشدار به دولت‌های غربی محسوب می‌شود که تداوم کاهش ارتباط با ایران در بلندمدت سبب تعمیق رابطه ایران با شرق می‌شود، به نحوی که حتی پس از کاهش تحریم‌ها نیز شرکت‌ها و مؤسسات تجاری غربی توان رقابت با چین در بازار ایران را نخواهند داشت.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/how-the-coronavirus-is-cementing-irans-tilt-towards-china/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه