ضرورت بازنگری در روابط اردن و رژیم صهیونیستی

اصرار رژیم صهیونیستی بر نادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها و تصمیم به الحاق شهرک‌های واقع در کرانه باختری، غور اردن و شمال بحرالمیت، فلسطین اشغالی و مناطق پیرامون آن را در آستانه رویارویی بزرگ قرار داده است.

♦️ ضرورت بازنگری در روابط اردن و رژیم صهیونیستی

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻 اصرار رژیم صهیونیستی بر نادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها و تصمیم به الحاق شهرک‌های واقع در کرانه باختری، غور اردن و شمال بحرالمیت، فلسطین اشغالی و مناطق پیرامون آن را در آستانه رویارویی بزرگ قرار داده است. تأثیرپذیری امنیت ملی اردن از تصمیم رژیم صهیونیستی سبب شده است تا این کشورِ طرف صلح و همکاری با صهیونیست‌ها نیز خبر از احتمال وقوع جنگ دهد.

🔸 گرچه سیاست رژیم صهیونیستی در مهار اردن از طریق معاهدات صلح و نیز دنبال کردن سیاست امر واقع با قرار دادن پادشاهی اردن در برابر عمل انجام شده تا حدود زیادی موثر بوده است، اما به‎‌نظر می‌رسد این سیاست با شرایط کنونی همخوانی نداشته و به همین دلیل مقامات اردنی نتیجه رویکرد جدید رژیم صهیونیستی را وقوع برخوردی شدید و بزرگ می‌دانند.

🔸 روانه شدن موج جدیدی از آوارگان فلسطینی بسمت اردن، پایان رؤیای بازگشت آوارگان فلسطینی ساکن اردن به سرزمین مادریشان، قطع راه ارتباطی اردن با اراضی فلسطینی و بی ثمر شدن تلاش‌ها برای ایجاد کشور دائمی فلسطین به پایتختی قدس از مهم‌ترین پیامدهای اولیه اقدام خودسرانه رژیم صهیونیستی در دست‌اندازی و الحاق بخش‌های جدید خواهد بود.

🔸 پادشاهی اردن در شرایط تهدید امنیت ملی و بقای خود مجبور به بررسی تمامی انتخاب‌هاست. تأکید وزیر خارجه اردن بر لزوم بازنگری در روابط با رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که افزایش تهدیدات امنیتی، ناگزیر اردن را از کشورِ دوست و طرف صلح با رژیم صهیونیستی به دولتی متخاصم با مرز مشترک 600 کیلومتری بدل خواهد کرد که حفظ امنیت و بقای خود را در تقویت روابط با دشمنان این رژیم جستجو می‌کند.

🔸 هرچند گزینه نظامی منتفی نیست، اما سخن گفتن از وقوع سریع آن میان اردن و رژیم صهیونیستی چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد، چراکه ترجیح مقامات اردنی همچنان توسل به اقدامات بازدارنده سیاسی، دیپلماتیک و یا قطع همکاری‌های اطلاعاتی است تا جنگ.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه