اندیشکده کارنگی: اروپا از فرصت کرونا برای بهبود روابط با ایران بهره‌برداری کند

اندیشکده کارنگی طی یادداشتی به اتحادیه اروپا توصیه می‌کند تا کرونا مهار نشده، از فرصت شیوع این بیماری برای بهبود دیپلماسی با ایران استفاده کند.

♦️ اندیشکده کارنگی: اروپا از فرصت کرونا برای بهبود روابط با ایران بهره‌برداری کند

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده کارنگی طی یادداشتی به اتحادیه اروپا توصیه می‌کند تا کرونا مهار نشده، از فرصت شیوع این بیماری برای بهبود دیپلماسی با ایران استفاده کند. نویسنده معتقد است با مهار کرونا در ایران و منطقه غرب آسیا، بار دیگر تنش‌های نظامی و امنیتی بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

🔹 مقاله با یادآوری تأثیر منفی تحریم‌های آمریکا در شرایط کرونا بر گرایش عمومی در ایران به مذاکره با غرب، از اتحادیه اروپا و بریتانیا می‌خواهد که مجوزهای کانال اینستکس را به همه نیازمندی‌های پزشکی، غذایی و کالایی ایران در راستای مبارزه با این بیماری گسترش دهند.

🔹 نویسنده در بخش دیگری به اروپایی‌ها توصیه می‌کند آمریکا را قانع کنند که وام 5 میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول نیز از طریق این کانال در امور بشردوستانه مصرف خواهد شد و به برنامه منطقه‌ای ایران تزریق نمی‌شود.

🔹 وی ابراز امیدواری می‌کند تعمیق اینستکس به بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی و در نتیجه کاهش نگرانی عربستان و رژیم صهیونیستی از توسعه برنامه هسته‌ای ایران منجر شود.

🔹 یادداشت برای اقناع آمریکا به لغو تحریم تسلیحاتی ایران نیز پیشنهاد می‌کند قطعنامه‌ای تصویب شود که طبق آن صدور تسلیحات نه‌تنها به گروه‌های جبهه مقاومت بلکه به همه گروه‌های شبه‌نظامی غرب آسیا که تحت حمایت دیگر دولت‌ها مانند عربستان هستند نیز ممنوع شود.

🔸 تناقض رویکرد امنیتی اروپایی‌ها در منطقه در این است که از یک‌سو برای جلب رضایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان، درصدد تحدید صدور تسلیحات به جبهه مقاومت می‌باشند و از سوی دیگر نسبت به احیای دوباره داعش در غرب آسیا که به تشدید تروریسم و افزایش مهاجرت به اتحادیه اروپا می‌انجامد، نگران هستند. اروپا از این نکته مهم غفلت می‌کند که مهم‌ترین مانع گسترش داعش در منطقه، سیاست‌های جبهه مقاومت به محوریت ایران بوده است.

منبع

(https://carnegieeurope.eu/2020/05/15/pandemic-means-eu-must-regionalize-its-iran-policy-pub-81823)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه