الحاق کرانه باختری و محاسبات نتانیاهو

با تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی و توافق نتانیاهو و گانتز برای مطرح شدن الحاق 30 درصد از کرانه باختری از ماه جولای (تیر) مطابق طرح معامله قرن، اخیراً بحث الحاق جدی شده است به گونه‌ای که آمریکا به دلیل ترس از عواقب چنین اقدامی در خصوص حضور شهروندان خود در کرانه باختری هشدار داده است.

♦️ الحاق کرانه باختری و محاسبات نتانیاهو

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻 با تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی و توافق نتانیاهو و گانتز برای مطرح شدن الحاق 30 درصد از کرانه باختری از ماه جولای (تیر) مطابق طرح معامله قرن، اخیراً بحث الحاق جدی شده است به گونه‌ای که آمریکا به دلیل ترس از عواقب چنین اقدامی در خصوص حضور شهروندان خود در کرانه باختری هشدار داده است.

🔸 انتخابات امریکا و احتمال شکست ترامپ در مقابل جو بایدن که مخالف ایده الحاق کرانه باختری است یکی از عوامل مهم در محاسبات نتانیاهو و ترسیم جدول زمانی برای الحاق است.

🔸 با توجه به این که به احتمال زیاد این آخرین دور نخست‌وزیری نتانیاهو است او به دنبال این خواهد بود که زودتر وعده انتخاباتی خود را تحقق بخشد و میراث گرانبهایی از خود بر جای بگذارد.

🔸 تاثیر الحاق کرانه باختری بر اعلام نظر قضات دیوان کیفری بین‌المللی در مورد صلاحیت رسیدگی به جنایت جنگی رژیم صهیونیستی عامل دیگری در محاسبات نتانیاهو است که ممکن است باعث شود او این اقدام را تا اعلام نظر قطعی قضات به تعویق اندازد.

🔸 با توجه به روند عادی‌سازی روابط، رژیم صهیونیستی به جز در مورد اردن و محور مقاومت نگرانی چندانی در مورد واکنش کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی ندارد. شاید نتانیاهو حمایت آمریکا را برای مقابله با چنین واکنش‌هایی کافی می‌داند. البته در اتحادیه اروپا نیز اختلافاتی در نحوه رویارویی با این تصمیم رژیم صهیونیستی وجود دارد و نتانیاهو روی این اختلافات حساب باز کرده است.

🔸 وارد نکردن حزب راستگرای یمینا در کابینه که طرفدار سرسخت شهرک‌سازی‌ها و الحاق کرانه باختری است نشان می‌دهد نتانیاهو می‌خواهد قدرت مانور خود را در زمینه الحاق گسترش دهد. انتقادات بنت خارج از کابینه می‌تواند دستاویزی برای نتانیاهو باشد تا در داخل و در مقابل گانتز و در خارج در مقابل فلسطینی‌ها و بازیگران مخالف الحاق، دنبال امتیاز باشد.

✅ نکته دیگر انتخاب نتانیاهو بین الحاق کل 30 درصد یا بخشی کوچکتر شامل برخی شهرک‌ها است. در واقع ممکن است مطرح کردن الحاق 30 درصد همان سیاست به مرگ گرفتن و به تب راضی شدن باشد تا به ارزیابی واکنش‌ها و اعطای امتیاز در مراحل بعد بپردازد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه