آینده نامشخص مذاکرات کنترل تسلیحات

♦️ آینده نامشخص مذاکرات کنترل تسلیحات

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 دونالد ترامپ اخیراً برای آغاز مذاکرات کنترل تسلیحات با چین و روسیه تحت شرایطی اعلام آمادگی کرده است. مذاکراتی که چشم‌انداز روشنی برای نتایج احتمالی آن وجود ندارد.

🔸 از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا، تحولاتی رخ داده است که دورنمای دور جدید مذاکرات کنترل تسلیحات را مبهم و نامعلوم کرده است. آمریکا به بهانه ساخت سکوی موشک میان‌برد هسته‌ای توسط روسیه، از پیمان منع به‌کارگیری این موشک‌ها موسوم به INF خارج شد.

🔸 روسیه هم پس از خروج آمریکا از معاهده فوق از این پیمان خارج شد. لغو پیمان INF تأثیر مستقیمی بر سرنوشت تمدید و یا انقضاء پیمان استارت جدید گذاشته است. چرا که اکنون که تنها کمتر از ۹ ماه به خاتمه مدت قانونی این پیمان باقی مانده است، هنوز هیچ بحث و یا حتی اراده‌ای برای انجام مذاکرات جهت تمدید آن مشاهده نمی‌شود.

🔸 تحول دیگری که اتفاق افتاده است، دستیابی چین و روسیه به فناوری موشک‌های فراصوت است. موشک‌های ساخت روسیه و چین، دارای سرعتی یازده برابر بیشتر از موشک‌های کروز معمولی است. دستیابی روسیه و چین به این فناوری، آمریکا را در شرایط دشواری قرار داده است.

🔸 چراکه اولاً موشک‌های فراصوتی که آمریکا اخیراً آزمایش کرده است، دارای سرعتی ۵ برابر بیشتر از موشک‌های کروز معمولی است. بنابراین فعلاً ایالات‌متحده نسبت به روسیه و چین دارای عقب‌ماندگی در این زمینه است. ثانیاً با توجه به همین برتری، روسیه و مخصوصاً چین فعلاً تمایلی به انجام مذاکرات جدید کنترل تسلیحات از خود نشان نمی‌دهند.

🔸 شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین که به‌ شدت به توسعه توانمندی‌های نظامی این کشور توجه نشان می‌دهد نیز اخیراً درخواست آمریکا برای پیوستن چین به این مذاکرات را صراحتاً رد کرده است. چنین عواملی، سرنوشت دور جدید مذاکرات کنترل تسلیحات را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه