توصیه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: مین‌گذاری در راه احیای برجام

♦️ توصیه بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: مین‌گذاری در راه احیای برجام

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده آمریکایی «دفاع از دموکراسی‌ها» طی یادداشتی به ارزیابی سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران طی دو سال اخیر پرداخته و مواردی مانند افزایش نرخ ارز و تورم و کاهش صادرات نفت و تولید ناخالص داخلی را نشانه‌های اثرگذاری آن قلمداد کرده است.

🔹 این یادداشت افزودن حزب‌الله لبنان به گروه‌های به‌اصطلاح تروریستی توسط بریتانیا و آلمان و هم‌چنین ترور سردار سلیمانی را از نتایج فشارهای آمریکا بر برنامه منطقه‌ای ایران و جبهه مقاومت و هم‌چنین تحریم رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه را تابوشکنی مفید دولت ترامپ نسبت به عرف‌های بین‌المللی عنوان می‌کند.

🔹 این مقاله با ابراز نگرانی از احتمال بازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی بایدن، دو اقدام معرفی بانک مرکزی ایران به عنوان تأمین‌کننده مالی تروریسم و هم‌چنین تصویب مصوبه‌ای در سنا مبنی بر رد تعلیق تحریم‌های مندرج در برجام با هدف جلوگیری از مشارکت اقتصادی شرکت‌های خارجی با ایران حتی در صورت شکست ترامپ در انتخابات را پیشنهاد می‌کند.

🔸 این یادداشت با ارزیابی خود از نتایج فشارهای آمریکا طی دو سال اخیر و با تغافل نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای ایران و اقدامات گروه‌های مقاومت علیه آمریکا در عراق، درصدد فریب دولتمردان آمریکا و تحریک آنان در راستای تداوم مسیر بی‌نتیجه کنونی است.

🔸 علاوه بر این، به طور غیرعلمی همه مشکلات اقتصادی ایران را به فشارهای آمریکا مرتبط دانسته است در حالی که بسیاری از این مشکلات منشاء داخلی داشته و ناشی از ناکارآمدی‌های داخلی است.

🔸 تلاش این اندیشکده برای بازآرایی معماری تحریم‌ها نشانه روشنی از فقدان اثرگذاری لازم تحریم‌ها در راهبرد آمریکا علیه ایران بوده و نشان‌دهنده این نکته است که تحریم‌ها تاکنون اهداف مدنظر آمریکا را تحقق نبخشیده است. همچنین این مقاله را در ادامه سایر مقالات این اندیشکده در راستای جلوگیری از احیای برجام می‌توان ارزیابی کرد. در عین حال با وجود خروج آمریکا از برجام لازم است ایران هر گونه اقدامی از سوی دولت و یا سنای آمریکا را به مثابه خط قرمز تعیین و نسبت به تبعات آن بر تعهدات بین‌المللی ایران در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای هشدار دهد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه