دلایل شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران از نگاه شورای آتلانتیک

اندیشکده شورای آتلانتیک طی تحلیلی به شکست کمپین «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه ایران اشاره کرده و دلایل این موضوع را برشمرده است.

♦️ دلایل شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران از نگاه شورای آتلانتیک

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی تحلیلی به شکست کمپین «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه ایران اشاره کرده و دلایل این موضوع را برشمرده است. نویسنده در دوسالگی خروج آمریکا از برجام معتقد است گرچه فشارهای آمریکا، آسیب‌های اقتصادی برای ایران به دنبال داشته ولی به 5 دلیل، منافع آمریکا را نه‌ تنها به پیش نبرده بلکه به عقب رانده است:

1- برخلاف سخنان ترامپ در 18 اردیبهشت 1397، نه‌تنها برنامه موشک‌های بالستیک ایران نابود نشده بلکه به توانایی پرتاب ماهواره نظامی دست یافته و نه‌فقط برنامه منطقه‌ای ایران متوقف نشده بلکه این آمریکاست که در آستانه خروج از عراق قرار دارد.

2- ایران اکنون دارای اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای است و غنی‌سازی را در تأسیسات غیرقابل‌دسترسی فردو پی گرفته است. با فروپاشی برجام ممکن است حتی از ان‌پی‌تی نیز خارج شده و در مسیر کره شمالی قدم بگذارد.

3- سیاست آمریکا به شکاف این کشور با اروپا منجر شده است. فشار یک‌جانبه با اهداف غیرواقعی و غیرقابل‌دست‌یابی، به نتیجه نخواهد رسید. همکاری اروپا برای اثرگذاری تحریم‌ها و وادارسازی ایران به تغییر رفتار، ضروری است.

4- کارآیی تحریم‌ها مانند آنتی‌بیوتیک‌هایی که از فرط استفاده بی‌اثر شده، از بین رفته است. همان‌گونه که چین علی‌رغم برخی تحریم‌ها توانسته به رشد اقتصادی دست یابد ایران نیز راهکارهایی برای تطبیق بلندمدت با تحریم‌ها را می‌یابد. این موضوع استفاده از این ابزار برای اهداف دیگر را برای آمریکا در آینده دشوار می‌کند.

5- عهدشکنی آمریکا به تقویت گرایش مقاومت‌جویانه در ایران انجامیده و احتمالاً در آینده دولتی در ایران مستقر شود که تمایل چندانی به مذاکره با آمریکا نداشته باشد و این، مذاکره برای «توافقی بهتر» در خصوص برنامه هسته‌ای یا دیگر موارد اختلافی را برای دولت احتمالی جو بایدن نیز سخت‌تر می‌کند.

🔸 به نظر می‌رسد در شرایطی که بی‌فایده بودن فشارهای آمریکا بر ایران برای بسیاری از ناظران اثبات شده، روزبه‌روز مدافعان این فشارها حتی در هیئت حاکمه آمریکا کاهش یابد و دولت‌مردان این کشور صرفاً برای اینکه به شکست خویش اذعان نکنند، این مسیر بی‌نتیجه را ادامه می‌دهند. مسیری که به نظر می‌رسد بیش از آنکه نشأت گرفته از یک راهبرد حساب شده باشد ناشی از عادت دولتمردان آمریکا به اعمال تحریم است.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/five-reasons-why-us-maximum-pressure-on-iran-has-backfired/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه