انگیزه‌های چین برای حفظ هنگ‌کنگ تحت حاکمیت خود

دولت چین اخیراً به دنبال تصویب قوانینی است که بتواند کماکان هنگ‌کنگ را ذیل حاکمیت خود نگه دارد. سفیر چین در تهران در بیانیه‌ای معنادار اعلام کرده است: «امنیت ملی سنگ بنای مهمی برای تعیین صلح و ثبات کشور است و حفظ امنیت ملی مسئله‌ای است که منافع کلیدی ملت چین مانند هم‌وطنان هنگ‌کنگی در آن تعریف شده است.»

♦️ انگیزه‌های چین برای حفظ هنگ‌کنگ تحت حاکمیت خود

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 دولت چین اخیراً به دنبال تصویب قوانینی است که بتواند کماکان هنگ‌کنگ را ذیل حاکمیت خود نگه دارد. سفیر چین در تهران در بیانیه‌ای معنادار اعلام کرده است: «امنیت ملی سنگ بنای مهمی برای تعیین صلح و ثبات کشور است و حفظ امنیت ملی مسئله‌ای است که منافع کلیدی ملت چین مانند هم‌وطنان هنگ‌کنگی در آن تعریف شده است.»

🔸 برخی شهروندان هنگ‌کنگی، از حدود یک سال پیش با برپایی تظاهرات به دنبال استقلال کامل از دولت مرکزی چین هستند. این موج تظاهرات با حمایت دولت‌های غربی به‌خصوص آمریکا همراه شده است.

🔸 آمریکا در استراتژی چرخش به شرق خود، علاوه بر صف‌آرایی نظامی در منطقه شرق آسیا در مقابل چین، به دنبال این است که از رهگذر راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک، مانند حمایت از ناآرامی‌های داخلی چین، مانند مسئله تبت، سین‌کیانگ و هنگ‌کنگ با قدرت فزاینده چین مقابله نماید.

🔸 در مقابل، هنگ کنگ برای چین دارای اهمیت اقتصادی ویژه‌ای است و از دست دادن این مرکز مالی قدرتمند که در اقتصاد بین‌الملل حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، ضرر و زیان سنگینی برای چین به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است که تولید ناخالص داخلی هنگ‌کنگ بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، بالغ بر 372 میلیارد دلار بوده و این کشور کوچک در رده 33 فهرست تولید ناخالص داخلی کشورهای دنیا ایستاده است.

🔸 کل مساحت این جزیره 1106 کیلومترمربع است و چنین رقمی از تولید ناخالص ملی برای این کشور میزان بسیار بالایی محسوب می‌شود. همچنین هنگ کنگ در سال 2017، دارای 408 میلیارد دلار ذخیره ارزی بوده و توان اقتصادی بورس اوراق بهادار آن با همتایان اروپایی و آمریکایی‌اش مقایسه می‌شود. وجود چنین مزیت‌های اقتصادی سرشاری، از جمله محرک‌های چین برای حفظ این جزیره است.

🔸 نکته دیگر این است که مسئله هنگ کنگ و جدایی کامل آن از چین، می‌تواند به‌صورت بالقوه بر مسئله تبت هم تأثیر منفی بگذارد. لذا دولت چین با علم به این موضوع به دنبال آن است که از تسری موج استقلال‌طلبی هنگ‌کنگ به مناطقی مانند تبت جلوگیری نماید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه