پادشاهی عربستان؛ آرزوی دست یافتنی بن‌سلمان

هم‌زمان با دست‌گیری تعدادی از مهم‌ترین شاه‌زادگان سعودی توسط بن‌سلمان به بهانه طراحی کودتا، ولیعهد جوان در پی آن است که به واسطه بهره‌گیری از حضور و مشروعیت پدرش، قدرت و پادشاهی خود را تثبیت نماید.

شروع جنگ قدرت

اندیشکده راهبردی تبیین- ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، در ژوئن 2017 با صدور فرمانی فرزند خود محمد را به عنوان ولیعهد جدید این کشور معرفی و محمد بن نایف را از قدرت کنار گذاشت. این تغییر در ساختار قدرت که بر خلاف سنت خاندان سعودی بود، جرقه‌های ابتدایی جنگ قدرت در  خاندان سعودی را سبب شد .

پس از گذشت دو سال از قدرت گرفتن محمد بن سلمان، با توجه به دوران ولایت عهدی و اقدامات او شامل جنگ یمن ، اصلاحات ساختاری و سرکوب مخالفین، شاه‌زادگان سعودی و روحانیون خصوصا خاندان آل شیخ و بخشی از نخبگان این کشور به این جمع بندی رسیده‌اند که اقدامات این شاه‌زاده سعودی نه تنها موجب تقویت عربستان سعودی نشده بلکه زمینه فروپاشی این کشور را بیش از پیش فراهم کرده است؛ بنابراین همواره در پی فرصتی برای اظهار مخالفت گسترده خود و نهایتا برکناری این شاهزاده جوان هستند.

 

 

ترس شاهزاده جوان سعودی

شاهزاده جوان سعودی با اصلاحات به ظاهر اقتصادی که با هدف و ادعای کم کردن اتکای عربستان به درآمد‌های نفتی صورت گرفت، در اصل دست به یک انقلاب فرهنگی و اجتماعی در ساختارهای سنتی و پیچیده عربستان سعودی زده است که به علت سرعت زیاد این اقدامات، با مخالفت طیف گسترده‌ای از مردم، علمای مذهبی و نخبگان مواجه شده است. وی به این نکته واقف است که با توجه به عدم توسعه هماهنگ سیاسی در کنارتوسعه به ظاهر اقتصادی و دخالت در فرهنگ و سنت این کشور به هیچ وجه از نظر مردم مقبولیت لازم را نداشته و فقط با توجه به قدرت موجود و جایگاه پدرش، در کنار او در رأس قدرت قرار دارد. همچنین به‌رغم خوش خدمتی‌هایش به غرب خصوصا دولت ایالات متحده و شخص آقای ترامپ با انعقاد قراردادهای نظامی و تسلیحاتی و همچنین کمک به ثبات قیمت نفت و اعطای تخفیف به دولت‌های غربی، اما باز هم با توجه به سیاست خارجی خود همواره نگران از دست دادن حمایت آمریکا و کشورهای غربی و حمایت آن‌ها از یک شاهزاده سعودی دیگر است و همین امر سبب شده است که در زمان حیات ملک سلمان  و به واسطه حضور او در رأس قدرت اقدام  به پاکسازی گسترده شاه‌زادگان سعودی کند.

حذف شخصیت های محبوب

محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز با توجه به اقدامات خود همواره مورد احترام کشورهای همسایه، مردم و علمای عربستان سعودی بوده‌اند. این دو در واقع جزئی از طیف میانه‌روهای خاندان سعودی هستند که همواره به طرق مختلف مخالفت‌شان را با سیاست‌های محمد بن سلمان اعلام کرده‌اند؛ برای مثال شاهزاده احمد بن عبدالعزیز در روزهای گذشته نارضایتی خود را از بسته شدن طواف و عمره اعلام کرده بود. طبق گفته مجتهد افشاگر سعودی این حذف و پاک‌سازی محدود به خاندان سعودی و شاهزادگان نبوده بلکه بسیاری از افراد عالی رتبه ارتش هم بازداشت شده‌اند .

و اما آن‌چه که مشخص است این که محمد بن سلمان در اندیشه پادشاهی و جانشینی پدر است و با حذف رقبا در پی جلوگیری از هرگونه اقدام غیرمنتظره در مسیر پادشاهی خود است.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

آینده عربستان سعودی در صورت پادشاهی محمدبن سلمان

آنچه برای همگان واضح  و آشکار است این نکته است که سیاست‌های فعلی حکومت سعودی ساخته و پرداخته شخص ولیعهد است و پادشاه سعودی به علت کهولت سن و بیماری خود امور حکومتی را به وی سپرده است؛ پس قطعا این نکته که با جانشینی او به جای پدر سیاست های او در قبال آزادی مذهبی، جنگ یمن و مقابله با جمهوری اسلامی ایران تغییر می‌کند یک امر خیالی است. شاهزاده سعودی به سبب درک نادرست خود از سیاست خارجی و در کنار آن اقدامات شتاب‌زده موجب بی‌اعتمادی مردم و سران قبایل و کشورهای همسایه شده و حتی علمای عربستان سعودی تحت عنوان خاندان آل شیخ هم که متحدان قدیمی خاندان سعودی بودند از اقدامات این شاهزاده جوان  ناراضی و نگران هستند، در کنار این با طولانی شدن جنگ یمن و هزینه‌های سرسام آور آن، خود و کشورش را درگیر یک بحران بدون پیروزی کرده و با وجود این‌که جنگ یمن نتیجه‌ای جز کسری بودجه و نابودی هیبت دولت سعودی نداشته است اما در صورت پادشاه شدن او  باز هم این جنگ به همین صورت ادامه خواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه