«آنتیفا»؛ جنبشی علیه راستگرایی در آمریکا؟

♦️ «آنتیفا»؛ جنبشی علیه راستگرایی در آمریکا؟

❇️ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر اعلام کرده است که قصد دارد گروهی به نام آنتیفا را به دلیل آنچه که وی دامن زدن به خشونت در اعتراضات اخیر این کشور می‌داند به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند. منتقدان ترامپ اعلام کرده‌اند که وی چنین اختیاری برای تروریستی نامیدن گروه‌های داخلی ندارد.

❇️ آنیتفا جنبش چپ‌گرای ضد فاشیستی شناخته می‌شود که نام آن کوتاه شده عبارت «آنتی فاشیست» است. همراهان این جنبش دارای فلسفه و تاکتیک‌های خاص خود هستند و همراه داشتن اسلحه را برای دفاع از خود برای مقابله با گروه‌های راستگرا که بی‌پروا از اسلحه استفاده می‌کنند ضروری می‌دانند. اعضای این جنبش ماسک و لباس سیاه پوشیده و مشابه گروه‌های آنارشیستی به انتقاد از سرمایه‌داری پرداخته و به دنبال براندازی ساختارهای اقتدار دولتی هستند.

❇️ نام آنتیفا در دهه‌های گذشته نیز استفاده می‌شده است اما پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری و قدرت گرفتن گروه‌های راستگرا در این کشور، فعالیت خود را گسترش داده و افراد بیشتری جذب اهداف این جنبش شده‌اند. عمده فعالیت‌های این جنبش در سالهای اخیر به درگیری با ملی‌گرایان معتقد به برتری سفیدپوستان در سال 2017 در شهر شارلوتسویل و لغو سخنرانی نویسنده‌ای راستگرا در دانشگاه کالیفرنیا خلاصه می‌شود و هم‌اکنون در جریان اعتراضات به نژادپرستی نیز تحرکاتی در برخی شهرهای آمریکا داشته‌اند.

❇️ به طور کلی هدف جنبش آنتیفا تلاش برای برجسته نشدن نگاه‌های فاشیستی و نژادپرستانه و مقابله با افکاری است که نگاهی منفی به جوامع به اصطلاح در حاشیه قرار گرفته همچون اقلیت‌های نژادی دارند. حضور ترامپ در کاخ سفید موجب نگرانی و فعال شدن چنین گروه‌هایی در آمریکا شده است.

منبع

(https://www.nytimes.com/2020/06/02/us/what-antifa-trump.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه