اهداف آمریکا از لغو معافیت‌های شرکت‌های خارجی فعال در برنامه هسته‌ای ایران

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اخیراً از لغو معافیت‌های هسته‌ای آمریکا برای شرکای خارجی فعال در برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.

♦️ اهداف آمریکا از لغو معافیت‌های شرکت‌های خارجی فعال در برنامه هسته‌ای ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اخیراً از لغو معافیت‌های هسته‌ای آمریکا برای شرکای خارجی فعال در برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. این معافیت‌ها مرتبط با بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک، تدارک سوخت هسته‌ای برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال ضایعات هسته‌ای به خارج از کشور بوده است. شرکت‌های اروپایی، چینی و روسی دو ماه فرصت دارند تا به این همکاری‌ها پایان دهند.

🔹 مسأله لغو این معافیت‌ها از موارد اختلافی وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری دولت آمریکا درباره برجام بوده است. وزارت خزانه‌داری با هدف امکان تداوم نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و جلوگیری از گام‌های کاهش تعهدات، تمدید معافیت یک تحریم غیراقتصادی را مفید یا حداقل بی‌ضرر قلمداد می‌کرد. ولی به نظر می‌رسد وزارت خارجه که با تمدیدهای پیشین مخالف بوده، نهایتاً موضع برتری یافته است.

🔸 وزارت خارجه آمریکا که گرایش رادیکال‌تری علیه برجام دارد، درصدد است تا با این اقدام روند فروپاشی این توافق را تسریع کند. بدین ترتیب که بریتانیا، فرانسه و آلمان را نسبت به هم‌سویی با سیاست آمریکا مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه اقناع نماید. به نظر می‌رسد این اقدام با دو هدف زیر صورت گرفته است:

1- اولاً درصدد تحریک ایران به اقدام متقابلی است که به نقض کلی و خروج رسمی از برجام بیانجامد، زیرا علی‌رغم کاهش تعهدات، هم‌چنان سطح غنی‌سازی اورانیوم کمتر از 5% است ولی ایران برای رآکتور تحقیقاتی تهران با هدف تأمین مصارف پزشکی به اورانیوم با غنای 20% نیاز دارد. هم‌چنین بازگشت رآکتور آب‌سنگین با طراحی پیشین نیز می‌تواند اراده اروپا در حفظ ظاهری برجام را با تزلزل مواجه کند.

2- ثانیاً با غیبت شرکت‌های خارجی در برنامه هسته‌ای، آمریکا به بهانه ابهام و عدم نظارت کافی، زمینه مناسب‌تری برای طرح ادعاهای غیرواقعی و مجعول درباره برنامه هسته‌ای خواهد یافت.

🔸 پیش‌تر در فروردین 1399 بنیاد ضد ایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها» طی یادداشتی بر لغو این معافیت‌ها و به‌ویژه جلوگیری از بازطراحی رآکتور اراک با هدف فروپاشی برجام تأکید کرده بود که با اقدام اخیر وزارت خارجه آمریکا، بار دیگر سطح تأثیرپذیری دولت ترامپ از این بنیاد مشخص می‌شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه