المانیتور: اقدام در جهت تداوم تحریم تسلیحاتی ایران بهانه‌ای برای پایان برجام است

مارک فیتزپاتریک از کارشناسان سابق وزارت خارجه آمریکا در حوزه برنامه‌های هسته‌ای ضمن یادداشتی در المانیتور به نقد ایده این وزارتخانه در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پرداخته است.

♦️ المانیتور: اقدام در جهت تداوم تحریم تسلیحاتی ایران بهانه‌ای برای پایان برجام است

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 مارک فیتزپاتریک از کارشناسان سابق وزارت خارجه آمریکا در حوزه برنامه‌های هسته‌ای ضمن یادداشتی در المانیتور به نقد ایده این وزارتخانه در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پرداخته است. وی به دلایل زیر معتقد است لغو تحریم تسلیحاتی ایران، تهدید جدی علیه منافع آمریکا محسوب نمی‌شود:

1- استراتژی نظامی ایران حمایت از گروه‌های مقاومت در غرب آسیاست و دلیلی ندارد این استراتژی موفق را کنار بگذارد.

2- آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا، بودجه چندان قابل توجهی برای خریدهای تسلیحاتی در اختیار ایران قرار نمی‌دهد.

3- راهبرد دفاعی ایران، تمرکز بر خودکفایی در برنامه موشکی و پدافندی علیه نیروهای متجاوز است و با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه آن حتی در شرایط تحریم، دلیلی ندارد که به خریدهای تسلیحاتی سنگین روی بیاورد.

4- قدرت‌های غربی به جای تمدید تحریم‌ها می‌توانند با مذاکره با روسیه و چین، آن‌ها را از فروش برخی تسلیحات خطرناک مانند موشک‌های کروز ضدکشتی روسی، منصرف کنند.

🔹 فیترپاتریک نتیجه‌گیری می‌کند که هدف اصلی دولت ترامپ از این بهانه‌جویی، فروپاشی برجام تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 است تا از آن به عنوان یک دستاورد سیاست خارجی در تبلیغات انتخاباتی بهره‌برداری کرده و هم‌چنین مسیر دیپلماسی با ایران را برای دولت احتمالی جو بایدن ناهموار نماید.

🔸 به نظر می‌رسد ایران نیز با علم به نیات دولت آمریکا، بر اهمیت حفظ برجام و واکنش قاطع ایران به هر گونه نقض فاحش آن از سوی غرب و اعضای دائمی شورای امنیت تأکید می‌ورزد. جدا از این و با وجود برخی کمبوها توان دفاعی ایران برای مقابله با هر گونه تعرض متجاوزان به حدی توسعه یافته که نیاز چندانی به واردات تسلیحات ندارد.

منبع

(https://t.co/1XqO2NrggU?amp=1)‌

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه