ابعاد استراتژی «ناحیه خاکستری» ایران و آمریکا (1)

«ناحیه خاکستری» به فعالیت‌هایی از سوی یک دولت علیه دولت دیگری گفته می‌شود که می‌تواند مصداق اقدامی جنگی علیه آن دولت باشد اما به لحاظ حقوقی اقدام جنگی محسوب نمی‌شود.

♦️ ابعاد استراتژی «ناحیه خاکستری» ایران و آمریکا (1)

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 «ناحیه خاکستری» به فعالیت‌هایی از سوی یک دولت علیه دولت دیگری گفته می‌شود که می‌تواند مصداق اقدامی جنگی علیه آن دولت باشد اما به لحاظ حقوقی اقدام جنگی محسوب نمی‌شود. ناحیه خاکستری را وضعیتی میان جنگ و صلح می‌توان در نظر گرفت. موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک اخیراً در گزارشی به قلم مایکل آیزنشتات به بررسی استراتژی ناحیه خاکستری ایران پرداخته که نقشی مهم در جنگ‌های ترکیبی و نامتقارن ایفا می‌کند و در این گزارش پیشنهادهایی را برای استراتژی متقابل آمریکا مطرح کرده است.

🔸 آیزنشتات هدف ایران از اعمال استراتژی ناحیه خاکستری را به چالش کشیدن وضع موجود و در عین حال مدیریت ریسک و جلوگیری از جنگ عنوان می‌کند. این گزارش عوامل فعالیت‌های معطوف به استراتژی ایران را موارد زیر عنوان می‌کند:

1- تجربه جنگ هشت ساله با عراق و هزینه‌های آن، ایران را به جلوگیری از جنگ متقارن دیگری سوق می‌دهد.

2-ایران یک بازدارندگی ترکیبی را شکل داده است که سه ستون دارد: 1- ناوگان دریایی دارای ظرفیت اخلال در صادرات نفت از خلیج فارس. 2- توپخانه‌ای از موشک‌ها و پهپادهای دارای ظرفیت انجام حملات دقیق در فواصل دور. 3- ترکیبی از نیروهای نیابتی خارجی جهت اعمال قدرت و اثرگذاری در سرتاسر منطقه و فراتر از آن. به تازگی عملیات‌های سایبری ایران را نیز می‌توان به عنوان ستون چهارم بازدارندگی ایران در نظر گرفت.

3- ایران روش جنگیدن متمایزی دارد بدین گونه که در صورت مواجهه با پاسخی محکم، محدودیت‌ها را ارزیابی کرده و با استفاده از ابزارهای غیرمستقیم و نیروها و شرکای نیابتی و با انجام فعالیت‌هایی خارج از خاک خود ضمن ایجاد ابهام، از تقابلی سخت جلوگیری می‌کند.

منابع

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/operating-in-the-gray-zone-countering-irans-asymmetric-way-of-war)

🔗 پیوند متن گزارش موسسه واشنگتن

(https://www.washingtoninstitute.org/uploads/Documents/pubs/PolicyFocus162-Eisenstadt-v3.pdf)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه