نشریه فارن‌افرز طی یادداشتی ضمن ارزیابی انتقادی سیاست خارجی کنونی آمریکا، توصیه‌هایی برای بهبود آن در دولت آتی داشته است. نویسنده اذعان دارد منافع حیاتی آمریکا در غرب آسیا بسیار کاهش یافته و دلیلی برای حضور ده‌ها هزار سرباز آمریکایی در این منطقه وجود ندارد.

فارن‌افرز: ضروت اصلاح دیپلماسی منطقه‌ای در غرب آسیا توسط دولت آتی آمریکا

♦️ فارن‌افرز: ضروت اصلاح دیپلماسی منطقه‌ای در غرب آسیا توسط دولت آتی آمریکا

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 نشریه فارن‌افرز طی یادداشتی ضمن ارزیابی انتقادی سیاست خارجی کنونی آمریکا، توصیه‌هایی برای بهبود آن در دولت آتی داشته است. نویسنده اذعان دارد منافع حیاتی آمریکا در غرب آسیا بسیار کاهش یافته و دلیلی برای حضور ده‌ها هزار سرباز آمریکایی در این منطقه وجود ندارد.

🔹 این مقاله بیان می‌کند ترامپ می‌خواست هم از منطقه خارج شود و هم ایران را منزوی کند ولی اکنون علاوه بر اینکه آمریکا مجبور است نیروهای بیشتری به منطقه اعزام کند ایران نیز در ابعاد گوناگون هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای جلوتر آمده است. بنابراین برای تقویت سیاست خارجی آمریکا در آسیای غربی، سه توصیه را در خصوص دیپلماسی منطقه‌ای ذکر می‌کند:

1-دولت بعدی آمریکا با بازگشت به توافق هسته‌ای از فروپاشی کامل آن جلوگیری کرده و زمینه را برای مذاکراتی که ضمن حفظ بازدارندگی نظامی آمریکا، به کاهش حضور نظامی ایران در کشورهای منطقه منجر شود، فراهم کند.

2- دولت آتی آمریکا می‌بایست مذاکراتی با هدف از سرگیری روابط ایران و عربستان میان این دو قدرت منطقه‌ای به انجام برساند که به‌ تدریج گفت‌گو درباره جنگ‌های یمن و سوریه و چالش داخلی بحرین را نیز در بر گرفته و به پایان جنگ‌های نیابتی بیانجامد. در صورت لزوم، حضور روسیه و اتحادیه اروپا در این گفت‌گوها نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد.

3- این تصور که فشارها بر ایران به عقب‌نشینی آن منجر می‌شود، بیهوده است. در عین حال یادداشت مدعی است که ایران نیز با توجه به کاهش قیمت نفت و آسیب‌های اقتصادی تحریم‌ها از گشایش‌های دیپلماتیک با عربستان و امارات استقبال می‌کند. آمریکا باید امنیت حمل‌ونقل انرژی، جلوگیری از تنش نظامی در خلیج فارس و اجتناب از نبردهای سایبری را به عنوان اولویت‌های این مذاکرات مطرح کند.

🔸 خطای جدی این تحلیل آن است که سطح منازعه غرب آسیا را به یک شکاف مذهبی یا قومی میان ایران و دولت‌های عربی خلیج فارس تقلیل می‌دهد و انتظار دارد دیپلماسی آمریکا به تثبیت منافع این کشور در منطقه منجر شود، در حالی که منازعه اصلی علاوه بر حضور نیروهای خارجی در منطقه، ماهیت اشغال‌گر رژیم صهیونیستی است که اتفاقاً با کاهش تنش میان ایران و برخی دولت‌های عربی، بیش از پیش خودنمایی خواهد کرد.

منبع

(https://www.foreignaffairs.com/articles/middle-east/2020-05-22/americas-opportunity-middle-east?utm_campaign=tw_daily_soc&utm_source=twitter_posts&utm_medium=social)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه