تجویز براندازی جمهوری اسلامی از سوی واشنگتن‌پست

♦️ تجویز براندازی جمهوری اسلامی از سوی واشنگتن‌پست

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 واشنگتن‌پست طی یادداشتی به قلم ری تکیه، کارشناس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا ضمن اشاره به عاملیت آمریکا در فروپاشی دولت‌های اروپای شرقی به عنوان یک تجربه موفق، نسخه براندازی جمهوری اسلامی را به دولت آمریکا توصیه کرده و با یادآوری اِعمال تحریم‌ها به قصد تغییر رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، ایران را متهم به کشتار مردم سوریه می‌کند تا تلاش برای تغییر جمهوری اسلامی را توجیه‌پذیر جلوه دهد.

🔹 این مقاله تحلیل‌گران چپگرا و لیبرال آمریکایی که براندازی را موجب هرج‌ومرج و آسیب به مردم ایران می‌دانند، خطاب قرار داده و ماهیت استکبارستیز جمهوری اسلامی را دلیلی بر لزوم تغییر آن تعبیر می‌کند. هم‌چنین برای رد ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از فقدان نتیجه‌بخشی تلاش‌ها برای براندازی، به غافلگیری این سازمان‌ها از فروپاشی شوروی اشاره می‌کند.

🔹 نویسنده با عدم توجه به بدعهدی آمریکا، شکست برجام را به ایران نسبت داده و معتقد است آلترناتیو دیپلماسی، جنگ نیست بلکه با تداوم فشارهای اقتصادی، تجربه فروپاشی شوروی درباره ایران تکرار خواهد شد. به همین دلیل این سیاست را عمل‌گرایانه و مقرون به صرفه قلمداد می‌کند.

🔸 پس از فارن‌افرز، واشنگتن‌پست دومین نشریه مشهور آمریکاست که دولت این کشور را به تلاش برای تغییر نظام سیاسی ایران تشویق می‌کند. به نظر می‌رسد لابی‌های نزدیک به براندازان، کارزار گسترده‌ای را برای ترویج این ایده در رسانه‌های پُرمخاطب به راه انداخته‌اند که احتمالاً در نشریات راست‌گرای آمریکایی تداوم یابد.

🔸 دلیل انتشار چنین یادداشت‌هایی از سوی حامیان «فشار حداکثری» می‌تواند شکست این سیاست در تأمین منافع امنیتی آمریکا بوده باشد که دلیل این شکست را نه خطای محاسباتی در اعمال فشار، بلکه در هدف‌گذاری آن مبنی بر تغییر رفتار، عنوان می‌کنند که به ادعای آنها با جایگزینی تغییر نظام به نتیجه خواهد رسید.

🔸 نکته دیگر اینکه چه جناح «باز»ها و چه «کبوتر»ها در روش‌ مقابله با ایران بر ابزارهای فشار به خصوص تحریم‌های اقتصادی تأکید می‌ورزند و صرفاً در هدف آن که تغییر نظام یا رفتار ایران باشد، اختلاف‌نظر دارند. نکته‌ای که به نظر می‌رسد با تبیین راهبرد ایران مبنی بر رد هر گونه مذاکره تحت فشار با هر دولتی در آمریکا، می‌توان موجب جلوگیری از تداوم این نگرش شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه