معامله قرن و چاره‌اندیشی پادشاهی اردن

تابستان سال 1398 بود که در نوشتاری به معامله قرن و آینده پادشاهی اردن پرداختیم. اظهارات روزهای اخیر مقامات اردنی مبنی‌بر ضرورت بازنگری در روابط اردن-رژیم صهیونیستی و لزوم نزدیکی و اتکاء به ایران و ترکیه، تأکیدی دوباره بر تأثیرپذیری امنیت ملی اردن از سرنوشت فلسطینیان و معامله قرن است

🔹 معامله قرن و چاره‌اندیشی پادشاهی اردن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻 تابستان سال ۱۳۹۸ بود که در نوشتاری به معامله قرن و آینده پادشاهی اردن پرداختیم. اظهارات روزهای اخیر مقامات اردنی مبنی‌بر ضرورت بازنگری در روابط اردن-رژیم صهیونیستی و لزوم نزدیکی و اتکاء به ایران و ترکیه، تأکیدی دوباره بر تأثیرپذیری امنیت ملی اردن از سرنوشت فلسطینیان و معامله قرن است:

🔸 عربستان و امارات همداستانی اولیه خود با معامله قرن را با فشار بر اردن برای رضایت دادن به اجرای طرح علنی کردند، هرچند با سیاست‌ورزی اردنی‌ها و یارگیری از میان رقبای منطقه‌ای عربستان، فشار سعودی‌ها فروکش کرد، اما ناامیدی اردنی‌ها از حامیان سنتی و نگرانی آن‌ها از معامله قرن بیش از پیش تشدید شد و خود را در برابر یک انتخاب سخت و سرنوشت‌ساز تنها یافتند.

🔸 سعودی‌ها نگران از گرایش اردن بسمت رقبای سنتی و سرسخت عربستان در منطقه، با تزریق کمک‌های مالی و اقتصادی، فتیله التهابات اجتماعی خودساخته در اردن را پایین کشیدند، اما تعبیر اردنی‌ها از این کمک‌ها، تغییر رویکرد عربستان و انتخاب اردن در برابر معامله قرن نبود.

🔸 جرأت مقامات اردنی برای تأکید بر حمایت ایران و ترکیه و تجدیدنظر در روابط با صهیونیست‌ها به عواملی چون همراهی شرکای سنتی اردن با معامله قرن، ناامیدی از حمایت آمریکا در برابر رژیم صهیونیستی، آغوش باز ایران و ترکیه برای تقویت روابط با اردن، برخورداری از حمایت داخلی و اجبار امنیت ملی بر می‌گردد.

🔸 هرچند مواردی مانند قطع ارتباط اردن با فلسطین، لغو تولیت اوقاف اردن بر اماکن مقدسه، مرگ طرح دو دولتی، سرازیر شدن موج جدیدی از آوارگان فلسطینی به اردن و ناامیدی از بازگشت آوارگان فلسطینی ساکن اردن به سرزمین مادریشان از تبعات زودهنگام و آشکار معامله قرن خواهد بود، اما نگرانی اصلی پادشاهی اردن به امنیت ملی و آینده این کشور برمی‌گردد که می‌تواند با کمترین خطا و مسامحه، قربانی سیاه‌چاله معامله قرن شده در کام آن هضم شود.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه