گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی درباره ایران

جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران طبق برجام، هفته گذشته منتشر شد. افزایش حجم اورانیوم غنی شده با غنای 4.5 درصد به بیش از 2000 کیلوگرم و افزایش حجم آب‌سنگین، 2 تُن بیش از حد مجاز تعیین شده در برجام از مهم‌ترین تغییرات فنی است.

♦️ گزارش اخیر آژانس انرژی اتمی درباره ایران

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران طبق برجام، هفته گذشته منتشر شد. افزایش حجم اورانیوم غنی شده با غنای ۴٫۵ درصد به بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم و افزایش حجم آب‌سنگین، ۲ تُن بیش از حد مجاز تعیین شده در برجام از مهم‌ترین تغییرات فنی است. توقف تولید سانتریفیوژ IR1 نیز نشان از گسترش تنوع و کاربری دیگر ماشین‌ها به‌ویژه IR4 و IR6 دارد که به آبشارها افزوده شده‌اند.

🔹 برخلاف فضاسازی رسانه‌های غربی، آژانس با تأکید بر اینکه «هیچ‌گونه تغییری در سطح همکاری ایران با آژانس در زمینه فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی» رخ نداده، به همکاری اطلاعاتی ایران در شناسایی منشأ احتمالی ذرات اورانیوم غنی نشده در دو مکان غیر از تأسیسات هسته‌ای ایران، اشاره کرده و توضیح می‌دهد که اعلام نتایج نمونه‌برداری محیطی آژانس صرفاً به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

🔸 علی‌رغم اعلام رسمی لغو تمامی محدودیت‌های فنی در گام پنجم کاهش تعهدات، ایران هم‌چنان برخی معیارهای مصوب برجام را به طور نسبی در برنامه هسته‌ای رعایت می‌کند. برای مثال سازمان انرژی اتمی فعلاً سطح غنی‌سازی را کمتر از ۵ درصد نگاه داشته و از حرکت به سوی غنی‌سازی ۲۰ درصدی که غرب آن را تهدیدی جدی می‌انگارد، اجتناب ورزیده که می‌تواند در راستای رویکرد جلوگیری از تنش ایران تلقی شود.

🔸 احتمالاً رویکرد فنی ایران تداوم پیوسته ولی تدریجی کاهش تعهدات خواهد بود تا ضمن واکنش به بدعهدی آمریکا، از نزدیکی اروپا به دولت ترامپ نیز جلوگیری کند. این روند با توجه به تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر صبر تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به‌ویژه در شرایطی که ترامپ از نظر داخلی متزلزل به نظر می‌رسد، نسبتاً هوشمندانه است.

🔸 نکته دیگر اینکه طبق گزارش آژانس، عبور از مرزهای فنی برجام در تأسیسات فردو برجسته‌تر از نطنز و رآکتور تحقیقاتی تهران است. با توجه به دسترس‌ناپذیری فردو و مصونیت نسبی آن از حملات نظامی متعارف، این مسأله احتمالاً ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی غرب مبنی بر امکان توقف برنامه هسته‌ای ایران با حمله نظامی را تضعیف می‌کند و می‌تواند گزینه نظامی را از نظر سیاست‌مداران آمریکایی دورتر کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه