تحریم‌های جدید علیه خطوط کشتی‌رانی ایران از سوی آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته فهرست تحریم‌های مرتبط با خطوط کشتی‌رانی ایران را بروزرسانی کرد که در آن اسامی 125 کشتی باری و نفت‌کش وجود دارد.

♦️ تحریم‌های جدید علیه خطوط کشتی‌رانی ایران از سوی آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته فهرست تحریم‌های مرتبط با خطوط کشتی‌رانی ایران را بروزرسانی کرد که در آن اسامی ۱۲۵ کشتی باری و نفت‌کش وجود دارد. این تحریم‌ها دو شرکت مهم «خطوط کشتی‌رانی جمهوری اسلامی» و شرکت «ای‌سِیل»، زیر مجموعه کشتی‌رانی جمهوری اسلامی در شانگهای را هدف قرار داده است.

🔹 خطوط کشتی‌رانی ایران از آبان ۱۳۹۷ و با اِعمال تحریم‌های پسابرجامی آمریکا، به طور کلی تحت تحریم قرار گرفته بود که این تحریم آذر ۱۳۹۸ تحت دو عنوان خاص «تحریم مرتبط با اشاعه تسلیحات کشتار جمعی» و «تحریم مالی ایران» به‌روز شد و زمان اجرایی آن‌ها ۸ ژوئن ۲۰۲۰ اعلام شد تا شرکت‌های خارجی فرصت قطع همکاری داشته باشند.

🔸 به نظر می‌رسد با وجود تصویب این تحریم‌ها در ۶ ماه قبل، افزایش تعداد کشتی‌ها و نفت‌کش‌های تحریم‌شده در فهرست وزارت خزانه‌داری، واکنشی به اقدام قاطعانه اخیر ایران در صدور سوخت به ونزوئلا باشد تا از شدت انفعال آمریکا بکاهد. در این صورت احتمالاً تحریم‌های جدید اثر اجرایی و عملیاتی کمتری نسبت به قبل خواهند داشت.

🔸 هدف قراردادن موارد از قبل تحریم‌شده به بهانه‌های جدید، از جمله اقدام‌های یک سال اخیر وزارت‌ خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا است که نشانه کاهش اهداف تحریمی جدید و ناکارآمدی ابزار تحریم در کارزار «فشار حداکثری» است.

🔸 از جمله نکات مهم این تحریم، اقرار وزارت خزانه‌داری آمریکا به تبعات این تحریم در ممنوعیت صادرات کالاهای انسان‌دوستانه در حوزه غذایی، زراعی، دارویی و تجهیزات پزشکی به ایران است که پیش‌تر آمریکا به‌ظاهر آن‌ها را از تحریم‌ها مستثناء کرده بود.

🔸 به نظر می‌رسد دولت آمریکا به‌تدریج و با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری نقاب‌های به‌اصطلاح حقوق بشری را نیز کنار گذاشته و برای افزایش هر چه بیشتر فشار بر ایران به هر اقدامی دست بزند تا بتواند پیش از انتخابات، برجام را به طور کامل نابود سازد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه